Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová nástupiště, rychlejší vlaky. Dráhy vylepšují trať Liberec - Tanvald

  8:43aktualizováno  8:43
Skalní masivy, těžký a členitý horský terén i hustá zástavba ztěžují rekonstrukci dopravní cesty z Liberce do Tanvaldu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDP) ji chce dokončit do září 2015. Na první část stavby, a to mezi Jabloncem a Smržovkou, se vlaky vrátí už za pár dnů.

Nová nástupiště vzniknou ve Vesci u Liberce, Jablonci nad Nisou, na Smržovce a v Tanvaldu. Pohodlněji se bude cestovat také ze stanice Jablonec, Jabloneckých Pasek a Lučan nad Nisou. Na snímku liberecké nádraží. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Výluku odvoláme 11. listopadu,“ upřesnil náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého byla modernizace trati dlouhodobou prioritou Libereckého kraje.

Dřívější obnově 120 let staré trati bránily problémy na jiných stavbách. „Rekonstrukce je nezbytná pro další rozvoj regionu. Denně se po trase přepravují vlaky stovky lidí,“ dodal.

Železničáři počítají nejen s obnovou kolejového svršku, ale i s výstavbou nových nástupišť a modernizací sdělovací a zabezpečovací techniky. „Výsledkem bude rychlejší a bezpečnější přeprava a zavedení třicetiminutového taktu,“ vypočítává Surý.

Nová nástupiště vzniknou ve Vesci u Liberce, Jablonci nad Nisou, na Smržovce a v Tanvaldu. Pohodlněji se bude cestovat také ze stanice Jablonec, Jabloneckých Pasek a Lučan nad Nisou, kde se počítá s novými přístupovými chodníky a přechody. Připravuje se také sanace skal podél trati nebo rekonstrukce stanice Velké Hamry.

„Podařilo se také zachránit nástupiště v Nové Vsi nad Nisou,“ připomíná Surý. Kraj a České dráhy musí teď nastavit model, v jakém bude stanice fungovat. „Zřejmě tam budou zastavovat kvůli dodržení 30minutového intervalu jen vybrané vlaky,“ podotkl náměstek Mojmír Nejezchleb.

Obnovou projdou i přejezdy

Celou trať bude na dálku řídit dispečer z Liberce. Obnovou projdou i přejezdy, do kterých zasáhnou úpravy železničního svršku a spodku. Na ostatních přibude zabezpečovací technika.

Upravená trať už nebude ničit elektroniku moderním vlakům, odstraní propady rychlosti a plynulejší dopravu v zimě zajistí ohřívané výhybky. Přesto vlaky nebudou kvůli členitosti terénu v průměru jezdit rychleji než 60kilometrovou rychlostí.

Pro správu železniční cesty jde o jednu z nejdražších modernizací vůbec. Celkově si vyžádá 876 milionů korun, zhruba polovina nákladů se prostaví letos.

Na obnově se podílí významně evropský Fond soudržnosti, ze kterého přiteče 650 milionů korun. Zbytek zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury. S dalšími navazujícími akcemi investují železnice do úseku až 1,5 miliardy korun.

Stavbu komplikují další stavby

Realizaci vedle těžkého terénu a blížící se zimy komplikují i souběžné stavby, zejména rekonstrukce tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem a rekonstrukce silnice 1/14.

„Práce musíme vzájemně koordinovat, je to náročné na logistiku. Důležitostí se spojení téměř vyrovná koridorovým trasám,“ přiznává za zhotovitele Michal Mokrý z Viamontu DSP. Práce na tramvajové trati by měly skončit 16. dubna 2015. Postup výluk na železnici se teprve řeší. „Pokud se to nepovede, bylo by to složité,“ přiznává Nejezchleb.

V příštích letech by se měly vylepšení dočkat i trati mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem a Tanvaldem a Starou Pakou nebo mezi Turnovem a Libercem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V části obce Vrchovina u Liberce se do pole zřítil kluzák (20. června 2017)
Nedaleko Liberce se zřítil větroň, pro zraněného pilota letěl vrtulník

Bezmotorové letadlo lidově zvané větroň se v úterý navečer zřítilo nedaleko Liberce. Oznámení o pádu kluzáku v části obce Vrchovina nedaleko letiště Hodkovice...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Mlátil mě s kadencí kulometu, vypověděl poškozený. Soud policistu osvobodil

Celkem 11 ran obuškem uštědřil loni v dubnu v České Lípě podle obžaloby neozbrojenému, ležícímu a navíc zraněnému muži zasahující policista. Soud ho osvobodil...  celý článek

Ručičky sňala firma, která se starala o jejich obnovu, ze zdi radniční věže už...
Jedna oběhne dvě kola, druhá dvacet čtyři. Ručičky na věži radnice opraví

Ta kratší měří necelé tři, delší pak bezmála čtyři metry. Malá oběhne za den dvě kola, velká jich pak absolvuje čtyřiadvacet. Ručičky na věži jablonecké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.