Ve hře je i alternativa, že by rychlík z Liberce do Prahy bez přestupu do...

Ve hře je i alternativa, že by rychlík z Liberce do Prahy bez přestupu do hlavního města dorazil zhruba za dvě hodiny a pět minut. | foto: MAFRA

Nová nástupiště, rychlejší vlaky. Dráhy vylepšují trať Liberec - Tanvald

  • 18
Skalní masivy, těžký a členitý horský terén i hustá zástavba ztěžují rekonstrukci dopravní cesty z Liberce do Tanvaldu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDP) ji chce dokončit do září 2015. Na první část stavby, a to mezi Jabloncem a Smržovkou, se vlaky vrátí už za pár dnů.

„Výluku odvoláme 11. listopadu,“ upřesnil náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého byla modernizace trati dlouhodobou prioritou Libereckého kraje.

Dřívější obnově 120 let staré trati bránily problémy na jiných stavbách. „Rekonstrukce je nezbytná pro další rozvoj regionu. Denně se po trase přepravují vlaky stovky lidí,“ dodal.

Železničáři počítají nejen s obnovou kolejového svršku, ale i s výstavbou nových nástupišť a modernizací sdělovací a zabezpečovací techniky. „Výsledkem bude rychlejší a bezpečnější přeprava a zavedení třicetiminutového taktu,“ vypočítává Surý.

Nová nástupiště vzniknou ve Vesci u Liberce, Jablonci nad Nisou, na Smržovce a v Tanvaldu. Pohodlněji se bude cestovat také ze stanice Jablonec, Jabloneckých Pasek a Lučan nad Nisou, kde se počítá s novými přístupovými chodníky a přechody. Připravuje se také sanace skal podél trati nebo rekonstrukce stanice Velké Hamry.

„Podařilo se také zachránit nástupiště v Nové Vsi nad Nisou,“ připomíná Surý. Kraj a České dráhy musí teď nastavit model, v jakém bude stanice fungovat. „Zřejmě tam budou zastavovat kvůli dodržení 30minutového intervalu jen vybrané vlaky,“ podotkl náměstek Mojmír Nejezchleb.

Obnovou projdou i přejezdy

Celou trať bude na dálku řídit dispečer z Liberce. Obnovou projdou i přejezdy, do kterých zasáhnou úpravy železničního svršku a spodku. Na ostatních přibude zabezpečovací technika.

Upravená trať už nebude ničit elektroniku moderním vlakům, odstraní propady rychlosti a plynulejší dopravu v zimě zajistí ohřívané výhybky. Přesto vlaky nebudou kvůli členitosti terénu v průměru jezdit rychleji než 60kilometrovou rychlostí.

Pro správu železniční cesty jde o jednu z nejdražších modernizací vůbec. Celkově si vyžádá 876 milionů korun, zhruba polovina nákladů se prostaví letos.

Na obnově se podílí významně evropský Fond soudržnosti, ze kterého přiteče 650 milionů korun. Zbytek zaplatí Státní fond dopravní infrastruktury. S dalšími navazujícími akcemi investují železnice do úseku až 1,5 miliardy korun.

Stavbu komplikují další stavby

Realizaci vedle těžkého terénu a blížící se zimy komplikují i souběžné stavby, zejména rekonstrukce tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem a rekonstrukce silnice 1/14.

„Práce musíme vzájemně koordinovat, je to náročné na logistiku. Důležitostí se spojení téměř vyrovná koridorovým trasám,“ přiznává za zhotovitele Michal Mokrý z Viamontu DSP. Práce na tramvajové trati by měly skončit 16. dubna 2015. Postup výluk na železnici se teprve řeší. „Pokud se to nepovede, bylo by to složité,“ přiznává Nejezchleb.

V příštích letech by se měly vylepšení dočkat i trati mezi Libercem a Českou Lípou, Frýdlantem a Tanvaldem a Starou Pakou nebo mezi Turnovem a Libercem.