Hrad Trosky v Českém ráji. V jeho blízkosti by měla vést severní varianta silnice R35, kterou letos v březnu schválilo zastupitelstvo Libereckého kraje. Konečná varianta je však na vládě.

Hrad Trosky v Českém ráji. V jeho blízkosti by měla vést severní varianta silnice R35, kterou letos v březnu schválilo zastupitelstvo Libereckého kraje. Konečná varianta je však na vládě. | foto: Martin Ulrich

S dálnicí v Českém ráji bych počkal, říká nový liberecký primátor

  • 33
Názory na budování čtyřproudé rychlostní silnice R35 se nemění ani po změně vedení radnic. Politici zastávají názor svých předchůdců, tedy dálnici ano, ale někde jinde než u nás. Budoucí liberecký primátor Jan Korytář nechce s rozhodováním spěchat.

Kvůli nutným úsporným opatřením na celostátní úrovni se na jaře slibovaný patnáctiletý horizont začátku výstavby chybějícího úseku R35 v Libereckém kraji odsouvá. Budoucí "zelený" primátor Liberce Jan Korytář by nejen proto v otázce rozhodování o R35 vůbec nespěchal.

KRAJ PRO SEVERNÍ VARIANTU R35

Koncem letošního března zvedlo pro čtyřproudou rychlostní silnici R35 v severním koridoru ruku 26 z přítomných 38 krajských zastupitelů. Konečné slovo bude mít vláda republiky.

"Podle zprávy určené Bundeswehru je jedním z hlavních budoucích problémů nedostatek ropy. Je tedy otázkou, jak dlouho ještě může silniční doprava narůstat," míní Korytář.

Pokud by mělo padnout konečné rozhodnutí o vedení rychlostní silnice Českým rájem či po jeho okrajích, mělo by to podle Korytáře být pouze na základě dohod s reprezentacemi obcí. Počínaje Turnovem se zatím většina obcí na severní trase vedoucí mezi Troskami a Kozákovem v minulosti vyslovila proti R35.

R35

Tři možnosti vedení R35 - jižní, severní nebo superseverní varianta.

Na turnovské radnici k žádným zásadním změnám v obsazení ani v postojích nedošlo. Jak tomu dál bude v menších sídlech, zatím není zcela jasné.

V menších obcích na R35 možná změní názor

"Obávám se, že někde dojde ke změnám názorů, třeba v Rovensku pod Troskami nebo Ktové. Byli bychom rádi, kdyby už bylo po ustavujících zastupitelstvech a věděli jsme, na čem jsme," říká Markéta Kovaříková, předsedkyně občanského sdružení Pro Ktovou, která patří k dlouholetým odpůrcům severního koridoru napříč Českým rájem.

Další z možných variant vedení R35, která se přímo dotýká Libereckého kraje, je superseverní koridor vedoucí přes Maloskalsko, Železnobrodsko, Semilsko a Lomnicko. Tato varianta má také své odpůrce. Proti R35 procházející v těsném sousedství Železného Brodu se vyslovil nový železnobrodský starosta André Jakubička.

Proti superseverní variantě R35 je i budoucí jablonecký starosta Petr Beitl. "V tomto jsme s předchozím vedení ve shodě. Superseverní varianta je z důvodu ochrany přírody i z důvodu finančních nesmyslná a jižní je o jiném dopravním řešení než o řešení dopravy v Libereckém kraji," říká Beitl.

TŘI MOŽNOSTI VEDENÍ r35

Po dobudování bude R35 nejdelší rychlostní silnicí v České republice. Poslední neznámý úsek je mezi Turnovem a Jičínem (Rádelský Mlýn - Úlibice). Existují tři trasy:

Severní - mezi dvěma částmi CHKO Český ráj, nejhlasitější a nejdéle trvající odpor, doporučena většinou krajského zastupitelstva

Jižní - po jižním okraji CHKO, většina trasy vede ve Středočeském kraji, nejlevnější

Superseverní - přes Železnobrodsko a Semilsko, vede přes chráněná území, i po přepracování stále nejdražší