Kredence a Hurvínci brázdí zaniklou trať. Šenovská lokálka slaví 130 let

  • 6
Čedičový kužel Zámecký vrch, panorama Lužických hor a velký kus Českosaského Švýcarska mají možnost spatřit z funících motoráčků turisté, kteří se svezou po Šenovské lokálce. Malebnější pohled z vlaku podle mnohých neexistuje.

Zaniklá železniční trať z Kamenického Šenova do České Kamenice právě slaví 130 let. A nechybělo moc a dráha by dnes neexistovala.

„Když jsme trať před devíti lety koupili, byla to v podstatě hromada šrotu. Nic nefungovalo. Postupně jsme do ní investovali přes pět milionů korun a už šest let se po 4,5 kilometru dlouhé trati mohou každý víkend svézt lidé v rámci historických jízd,“ připomněl Bohumil Augusta, jednatel Klubu železničních cestovatelů a zároveň majitel a provozovatel lokálky.

Projížďka lokálkou slibuje i nevšední zážitek v podobě svezení v historických vlacích 831 přezdívaných Kredenc a M 131 zvaných Hurvínek. Oba vozy z padesátých let už nejsou v linkovém provozu, přestože mnozí je ještě pamatují z běžných linek.

„Naposledy jsem s nimi vozil lidi před sedmi lety. Pak se vyřadily a od té doby jsou jen jako historické motoráčky. Hlavně mladí lidé těžko věří tomu, že tohle ještě před pár lety jezdilo mezi městy,“ směje se strojvedoucí Jan Viola.

Šenovská lokálka kdysi vedla až do České Lípy. Zde už jsou ale koleje vytrhány a v jejich tělese vede cyklostezka Varhany. Železniční spolek přesto doufá, že se v budoucnu podaří obnovit alespoň krátkou část dráhy z kamenickošenovského nádraží nahoru k Panské skále.

„Vlastníme pozemky, dokonce máme stavební povolení na přeměnu nádraží v kulturní centrum s hospodou a ubytováním. Jediné, co ještě schází jsou peníze,“ podotýká Augusta. „Dá-li pámbů, jednou to tu bude vypadat zase jako v roce 1936.“