První sníh a náledí se objevil také na Ještědu. Snímek ze čtvrtečního rána. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Výměna svodidel mezi Turnovem a Libercem ztíží v zimě práci sypačům

  • 8
V noci na čtvrtek poprvé vyjížděli cestáři v Libereckém kraji k zimní údržbě silnic. Ve vyšších polohách nad 700 metrů se sněhové vločky snášely v Harrachově, Kořenově, v Horních Mísečkách, Benecku a dokonce i na silnici vedoucí přes Ještěd.

Sníh se ve večerních hodinách objevil i ve Smržovce, v okolí Bedřichova či na Královce. Pohotovost ale silničáři drží už od 24. října.

„Sníh na hory patří a je to součást regionu, kde žijeme. Ale vůbec by nám nevadilo, kdyby do nížin přišel až v půlce prosince,“ komentoval Petr Šén, ředitel Silnic LK, které zajišťují údržbu silnic v Libereckém kraji.

Paradoxně nejhorší situace ale může nastat na silnici I/35 mezi Turnovem a Libercem, kde Ředitelství silnic a dálnic vyměňuje svodidla a provoz je místy sveden do jednoho pruhu. Podle aktuálních informací zde mají práce skončit až v půlce prosince. Pokud se do té doby objeví sníh i v těchto polohách, bude to problém.

„Jakákoli uzavírka je pro nás komplikací. Pokud se to sejde například s nehodou, je vůbec problém se na místo se sypačem dostat,“ připustil Šén.

Situaci podle něj ale více než sníh komplikují samotní řidiči, kteří se chovají nezodpovědně.

„Pokud se doprava zastaví, všude na světě je běžné, že auta se zařadí na stranu a uvolní jeden pás pro průjezd sanitky, policie, hasičů a aut silničářů. U nás to ale bůhví proč nefunguje,“ posteskl si ředitel.

Úseky s chemickým posypem se rozšíří

Silnici I/35 udržuje konsorcium ESAT (Eurovia, Silnice LK, AVE CZ a Technické služby města Liberce). Výměna svodidel bude v tomto případě znamenat větší prozíravost dispečerů, aby v případě náhlého sněžení na místo poslali sypače včas.

„Oni musejí dost předvídat situaci. Pro jistotu sledujeme meteorologické předpovědi, a to hned několik zdrojů, a pro jistotu počítáme vždy s tím horším scénářem,“ dodává Petr Šén.

Novinkou letošní údržby silnic je rozšíření úseků s chemickým posypem. Sůl nahrazuje drť například v Šimonovicích, Javorníku, mezi Jilemnicí a Vrchlabím nebo na silnici kolem Sychrova. Tam si to vymohli policisté.

„Zjistilo se, že když se stane nějaká nehoda na silnici I/35 do Liberce, musejí řidiči jezdit přes Žďárek a Jílové. Bezpečnost provozu si tedy žádá, aby se solilo i zde,“ vysvětlil Šén.

Silničáři letos hospodaří se 120 miliony korun, zůstatek na listopad a prosinec je 83 milionů. Pro rok 2017 je rozpočet před schválením, v návrhu je 125 milionů, tedy o pět milionů korun víc než pro letošek.

Pro představu: průměrný den zimní údržby stojí 300 - 400 tisíc korun, při velkém spadu sněhu a výjezdu všech vozidel až čtyři miliony korun denně.

Silnice LK se starají o dva tisíce kilometrů silnic, kvůli nutnosti projet oběma směry to ale znamená dvojnásobek. Na posyp silnic je připraveno 12 tisíc tun soli, 26 800 tun drti a štěrku a také 155 tisíc litrů solanky, což je roztok soli ve vodě, účinný do minus 15 stupňů Celsia.