Proti výstavbě rychlostní silnice Českým rájem se konala v minulosti řada demonstrací.

Proti výstavbě rychlostní silnice Českým rájem se konala v minulosti řada demonstrací. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Silnice Českým rájem bude mít čtyři pruhy jen místy. Anebo vůbec nikde

  • 60
Hubená a současně také tlustá, nebo pouze hubená může být nová silnice I/35 z Turnova na Jičín, která protíná Český ráj. Ministerstvo dopravy nechá totiž v úseku mezi Turnovem a Úlibicemi posoudit dvě trasy.

Dražší varianta vychází na více než deset miliard korun (bez DPH), levnější na více než osm miliard.

První možností je kombinace čtyřpruhové rychlostní komunikace s třípruhovou silnicí. Druhá, lacinější varianta předpokládá, že z Turnova k Jičínu povede pouze užší třípruhová silnice.

„Ředitelství silnic a dálnic zadá ještě letos vypracování studie EIA o vlivu nové komunikace na životní prostředí,“ řekl turnovský starosta Tomáš Hocke.

Nová silnice z Turnova do Úlibic se pravděpodobně nezačne stavět dříve než za deset let. „A to by všechno muselo jít jako po másle,“ upozornil Hocke.

„Ministerstvo dopravy dokonce nemá novou silnici ve svých materiálech do roku 2050,“ upozornil Hocke.

Hotová je však již takzvaná studie proveditelnosti nové silnice I/35. Turnov sice od počátku nesouhlasí, aby vedla přes území města, ale musí se podřídit státnímu zájmu.

První varianta nové silnice I/35 v sobě směšuje čtyřpruh na asi desetikilometrovém úseku Turnov – odbočka na Semily a třípruh na trase odbočka na Semily-Úlibice.

Druhá varianta zahrnuje pouze třípruh na celé nové silnici Turnov–Úlibice, která by měřila přes 32 kilometrů a obkroužila Jičín ze severovýchodu.

Ředitelství silnic a dálnic chce studii o vlivu na životní prostředí pro širší i užší I/35, ačkoli ministerstvo pro místní rozvoj loni vyhlásilo, že čtyřpruh Českým rájem by byl zbytečný a drahý.

„Ministerstvo dopravy a ministerstvo životního prostředí se dohodly na třípruhové silnici,“ uvedl vedoucí Správy Chráněné krajinné oblasti Český ráj Jan Mocek. „Ale studie o vlivu na životní prostředí se nezpracovává pouze na jednu variantu, a tak vznikne i pro silnici s čtyřpruhovými úseky.“

Lidé chtějí obchvaty

Mocek považuje současnou silnici z Turnova do Jičína za nevyhovující. Hustá doprava vadí hlavně lidem v obcích, kudy přetížená komunikace prochází. Přejí si vybudování obchvatů.

„Třípruhová silnice by zapadla mnohem lépe do krajiny než čtyřpruhová,“ prohlásil Mocek. „Nemusely by se na ní navíc budovat nadjezdy a podjezdy. Čtyřpruhová silnice by znamenala neproniknutelnou překážku pro zvěř.“

Obě varianty nové silnice obsahují tunely. Na čtyřpruhu by stály bezmála dvě miliardy korun, na třípruhu zhruba 850 milionů. V Turnově-Pelešanech by vznikl tunel dlouhý 800 metrů. Bez něj by doprava neúnosně obtěžovala obyvatele v okolí silnice.

„Chtěl bych, aby tunel byl ještě o tři sta metrů delší a končil až v prostoru Valdštejnska,“ konstatoval Hocke. „Silnice by se dala uzavřít také do tubusu.“

Čtyřpruh by se táhl do šířky 21,5 metru, třípruh pouze do 13,5 metru. Na čtyřpruhu by řidiči směli jezdit nanejvýš stovkou, na třípruhu devadesátkou.

Liberecký kraj by k výstavbě nové silnice I/35 rád přidal obchvat Turnova, jehož centrum zahlcují kamiony a osobní auta. Turnov o obchvatu jednal s blízkými obcemi Mírová pod Kozákovem a Radostná pod Kozákovem.

„Mírová nesouhlasí s vedením obchvatu Turnova okolo tří rybníků směrem k Bělé,“ dodal Hocke.

Variantou přijatelnou pro Turnov, sousední obce i Liberecký kraj je trasa od I/35 směrem z Valdštejnska do prostoru mezi Sekyrovými Loučkami a Kvítkovicemi.

Obchvat by obešel Kvítkovice a na současnou silnici z Turnova do Semil, Jilemnice a Lomnice nad Popelkou by se napojil na odbočce ke Kozákovu.
Nový obchvat by přispěl k rychlejší dopravě z rychlostní komunikace mezi Libercem a Prahou do Podkrkonoší a Krkonoš.