Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová silnice do Jablonce je zbytečná a drahá, říkají lidé z Kunratic

  8:21aktualizováno  8:21
Nová silnice z Liberce do Jablonce by zrychlila cestování mezi oběma městy. Naplánovaný úsek přes Kunratice však vadí místním lidem. Zdá se jim zbytečný a drahý. Jsou toho názoru, že Stará silnice přes Kunratice stačí a nová je vyhazováním peněz.

„Projekt nezajišťuje ani základní dopravní obsluhu pro Kunratice včetně lékařské pomoci. Neobsahuje ani vyčištění prosolené vody z nové silnice, jež by mohla pronikat do našich studní,“ tvrdí odpůrce stavby nové silnice Jan Ptáček. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

To je i názor Jiřího Ptáčka, který v osadě na okraji Liberce žije. Přes Kunratice míří z Liberce do Jablonce nejvíce řidičů.

„Plány na novou silnici přes Kunratice vadí i dalším lidem od nás,“ říká Ptáček. „Zcela nesmyslně nahrazuje současnou rovnou silnici, dlouhou asi půl kilometru.“

Ptáček se obrátil na ekonomického náměstka libereckého primátora Jana Korytáře. „Nový úsek silnice přes Kunratice se mi zdá zbytečný a drahý, ale nic proti němu dělat nemůžeme,“ upozorňuje Korytář.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však považuje nově vymyšlený úsek přes Kunratice za nejlepší variantu.

„Trasa nové komunikace ctí územní plán města Liberec,“ tvrdí mluvčí Nina Ledvinová.

Nová silnice na Jablonec naváže na již hotovou čtyřpruhovou silnici, jež vede od liberecké hokejové arény až ke Kunraticím. ŘSD by chtělo s její výstavbou začít už letos na jaře, čeká však ještě na stavební povolení.

Za Kunraticemi se současná silnice láme do ostrých zatáček. Nejvyšší povolená rychlost je v nich čtyřicet kilometrů za hodinu, kamiony tam však nedokážou jet rychleji než dvacítkou.

Nová a mnohem širší silnice zrychlí o hodně cestování mezi Libercem a Jabloncem. Bude tam povolená devadesátka, na křižovatce v Kunraticích pak sedmdesátka.

Podle Ledvinové nevyhovuje současná silnice svou šířkou, ale také tím, že se na ni napojuje řada místních komunikací od obydlených domů.

„Stará silnice dopravu nekomplikuje a stačilo by ji rozšířit“

Odbočování z vedlejších silnic a cest na rušnou hlavní silnici zvyšuje nebezpečí nehod. Projekt počítá s tím, že by do nové silnice ústily v Kunraticích pouze dvě vedlejší komunikace.

Trasa chystané silnice z Jablonce nad Nisou do Liberce.

Trasa chystané silnice z Jablonce do Liberce.

„K narovnání silnice v místech, kde se teď nacházejí nebezpečné zatáčky, nemáme výhrady,“ upozorňuje Ptáček. „Ale protestujeme proti tomu, aby se přes Kunratice stavěla nová silnice, když přes ně vede stará. Je rovná, dopravu nekomplikuje a stačilo by rozšířit ji.“

Nová silnice by se přiblížila k domům v Kunraticích. Ptáček tvrdí, že projekt na úsek nové silnice vznikl v dobách vlády ODS, kdy - jak sám říká - bylo zcela obvyklé obohacování se na státní zakázkách.

„Připadá nám zbytečné, aby se přes Kunratice dělala úplně nová půlkilometrová silnice za sto milionů korun, když by stačilo mnohem levněji upravit starou,“ prohlašuje Ptáček.

Ledvinová s ním nesouhlasí. „Projekt rozhodně nevznikl za vlády ODS,“ uvádí. „První studie nové trasy silnice pocházejí již z přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století.“

Pokud získá ŘSD pro novou komunikaci stavební povolení, starou silnici zachová. Liberec kolem ní počítá s výstavbou domů.

Nová silnice v číslech

Délka: 2 514 metrů
Mosty na silnici: 2
Mosty nad silnicí: 1
Celková délka mostů: 161 metrů
Protihlukové stěny: 6
Délka stěn: 808 metrů
Stoupací pruh: 847 metrů
Předpokládaná cena: 555 194 000 Kč (bez DPH)
Hotovo: červen 2017

zdroj: Ředitelství silnic a dálnic

„Projekt na úsek nové silnice přes Kunratice nepřihlíží k tomu, že se lidé z obce potřebují co nejsnadněji a bez rizika dostat do zaměstnání pěšky, autem či hromadnou dopravou,“ poznamenává Ptáček. „Projekt nezajišťuje ani základní dopravní obsluhu pro Kunratice včetně lékařské pomoci. Neobsahuje ani vyčištění prosolené vody z nové silnice, jež by mohla pronikat do našich studní.“

Ledvinová oponuje, že z nové silnice se řidiči dostanou do Kunratic bezpečně a pěším poslouží nový podchod. Voda z nové komunikace bude sváděna většinou mimo zastavěnou část Kunratic.

Výjimku je pouze stometrový úsek. „Kvůli možnému ovlivnění vody ve studních začneme s jejich monitoringem ještě před zahájením výstavby nové komunikace,“ podotýká Ledvinová. „Měření hladiny vody ve studních a její rozbory budeme provádět po celou dobu výstavby silnice i po jejím dokončení.“

V Kunraticích stojí kolem dvaceti domů. Obyvatelé se před několika týdny vydali na krajský úřad, kde vznesli své připomínky k plánům na novou silnici. Jestli ŘSD získá pro novou silnici stavební povolení, se vyjasní zhruba za měsíc.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Již stávající budova se podle návrhu rozšíří o jedno patro. Kromě tělocvičny...
Lepší, ale dražší. Jablonec chystá novou halu pro judisty

Jablonečtí judisté mají šanci, že se přestěhují do nové arény. Místní oddíl, který ve městě funguje již 63 let, totiž nemá pořádnou tělocvičnu a neustále...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Restaurace a klub Chronos v Jablonci nad Nisou nechce dovnitř pouštět lidi pod...
Klub zakázal vstup lidem mladším 21 let. Může jít o diskriminaci

Populární restaurace a hudební klub Chronos v Jablonci zakázal vstup osobám mladším 21 let. Provozovatelé klubu tvrdí, že mládež do klubu nesmí vkročit proto,...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.