Jan Růžička obhlíží stav silnic i z kola.

Jan Růžička obhlíží stav silnic i z kola. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na opravu silnic by bylo potřeba osm miliard, k dispozici je 500 milionů

  • 4
Na opravu všech rozbitých silnic, které spravuje Liberecký kraj, by bylo potřeba asi šest až osm miliard korun. Krajská správa silnic dostala na letošek podle ředitele Jana Růžičky zhruba 500 milionů. Peníze ale nejsou jediný problém, opravy cest mnohdy blokují i vlastníci okolních pozemků.

Růžička zná Liberecký kraj nejen z auta, ale také ze sedla kola, na kterém hodně a rád jezdí. Je to zajímavý způsob zlepšení práce, problémové úseky komunikací vidí lépe než řidiči osobních aut. „Na kole jsem ve větší výšce než za volantem a mám třeba mnohem větší přehled o tom, jak vypadají příkopy nebo propustky pod silnicemi,“ říká Růžička.

Zima byla sice mírná, ale i tak jsou po ní silnice hodně rozbité. Napadá mě například úsek od motorestu v Kořenově ke skiareálům v Příchovicích a Rejdicích nebo z Horního Tanvaldu do Albrechtic k lanovce na Špičák. Budete s nimi něco dělat?
Silnici z Příchovic do Vysokého nad Jizerou využívají hodně lidé, kteří jezdí do Jizerských hor a Krkonoš na rekreaci. Na některých místech je dobrá a jinde zase bídná. Poškozené úseky bychom chtěli zrekonstruovat s pomocí evropské dotace z programu IROP na období let 2014 až 2020. Projekt se již připravuje. Také silnici z Tanvaldu ke skiareálu na Špičáku máme v plánu oprav, ale zatím nám chybí peníze na projekt. Nebude levný, odhadujeme, že vyjde možná až na milion korun.

Silnice z Horního Tanvaldu do Albrechtic měří okolo tří kilometrů a je hodně vytížená hlavně v zimě, kdy u areálu parkuje až pět set aut. Kolik by stála její oprava?
Cena nezávisí jen na novém povrchu, ale hodně se odvíjí také od propustků pod silnicí, jimiž odtéká z příkopů voda. Jeden může vyjít až na milion korun. Rekonstrukce silnice ke skiareálu na tanvaldském Špičáku si určitě nevyžádá dva, tři nebo čtyři miliony korun. Bude mnohonásobně dražší.

Co se stane s dírami ve vozovkách v Příchovicích nebo v Albrechticích?
Vyspravíme je asfaltovou směsí, ale takové provizorní opravy samozřejmě nevydrží tak dlouho jako celková rekonstrukce silnice.

Za jak dlouho vlastně zmizí z krajských silnic díry?
Ty nejhorší během května.

Kdybyste měli opravit všechny poškozené krajské silnice, kolik peněz byste potřebovali?
Šest až osm miliard korun. Na letošní rok jsme získali asi půl miliardy korun. Abychom mohli krajské silnice opravovat systematicky, museli bychom vědět, že každý rok na ně obdržíme alespoň tolik peněz, co letos. Ale kraje nevědí, kolik peněz jim přijde od státu a kolik na dotacích z evropské unie. A ani, kdy je dostanou. Například o příspěvku od státu pro letošní rok bylo rozhodnuto až v lednu. V době, kdyby už bylo potřeba začít na silnicích pracovat, teprve začínáme soutěžit zakázky na rekonstrukce. Opravy silnic nám někdy komplikují také vlastníci okolních pozemků. Loni například odpadla rekonstrukce poškozených silnic v Českém ráji, konkrétně v Troskovicích a v okolí. Přišli jsme o dotaci šedesát milionů korun, protože vlastník sousedního pozemku nedal k opravě souhlas. Důvodem byly jeho spory s obcí. Silnice v Troskovicích a okolí opravíme letos. Úsek, pro který jsme nezískali souhlas vlastníka sousedního pozemku, jsme z projektu vyřadili. Letos jsme plánovali také opravu horské silnice mezi Hraběticemi a Josefovým Dolem, ale nepodařilo se nám získat souhlasy od všech osmdesáti vlastníků sousedních pozemků. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že rekonstrukce úplně padne. Ale teď se zdá, že ji uděláme alespoň v příštím roce. Jen na dokreslenou, někdy jsou pozemky kolem silnic v exekuci, jindy vlastníci žijí v zahraničí. Bavili jsme se také o rekonstrukci silnice z Příchovic k Vysokému nad Jizerou. Tam si musíme obstarat souhlasy 350 majitelů sousedních pozemků, což bude obtížná práce.

V posledních dvou letech se v Libereckém kraji opravila řada silnic na území, kam jezdí hodně turistů, například u Sychrova, u Máchova jezera nebo u Bedřichova. Šlo o náhodu, nebo promyšlený záměr?
Hejtman Martin Půta považuje rekonstrukce komunikací v rekreačních oblastech za důležité. Turisté budou na dovolenou jezdit raději tam, kde jsou silnice v dobrém stavu, než tam, kde jejich auta trpí na rozbitých.

Na kterých silnicích je dluh z minulosti nejvyšší?
Jednoznačně na silnicích třetí třídy. Často vznikaly tak, že se polní cesty po stranách rozšířily štěrkem a navrch se před padesáti šedesáti lety nalil asfalt, a to bylo všechno. Střední část takových komunikací je vyvýšená, zatímco boky se propadají. Takové silnice nemají vůbec potřebnou konstrukci a jejich opravy jsou velmi drahé. Musí se totiž postavit znovu vlastně úplně celé.