Třetina silnic druhé a třetí třídy je v havarijním stavu (ilustrační foto).

Třetina silnic druhé a třetí třídy je v havarijním stavu (ilustrační foto). | foto: Daniel Beran, MAFRA

Silnice v kraji jsou jak ementál. Kraj zacpe nejhorší díry půlmiliardou

  • 2
Řidiči v Libereckém kraji to nemají zrovna snadné. Stav silnic je totiž už tak špatný, že i vyčleněná půlmiliarda korun na jejich opravu je téměř osmkrát méně, než je zapotřebí. V havarijním stavu je přibližně třetina všech silnic druhých a třetích tříd.

Ke konci loňského roku bylo v havarijním stavu 35,7 procent silnic druhých a třetích tříd , což je 746 kilometrů. Celkem 338 kilometrů má nevyhovující stav.

"Opravy veškerých silnic druhých a třetích tříd v kraji, které jsou v havarijním a nevyhovujícím stavu, odhadujeme zhruba tři miliardy korun," vypočítal krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

V sumě ovšem nejsou započítány náklady na opravy mostů, propustků, opěrných zdí nebo dopravního značení.

 "Tyto náklady představují další zhruba jednu miliardu korun," doplnil Vladimír Mastník.

Letos se oprav dočká řada silnic zničených povodní. Třeba část silnice z Frýdlantu do Bílého Potoka, konkrétně úsek frýdlantské silnice pod zámkem a úsek silnice v Raspenavě u kostela.

Opravou projde i silnice z Heřmanic do Dětřichova nebo silnice Víska - Višňová – Poustka. Tyto a další opravy přijdou na 722 milionů korun.

Z poloviny pomůže stát

Na placení těchto akcí se bude z poloviny podílet i stát. "Ministerstvo pro místní rozvoj dá 360 milionů korun," doplnil Jan Čáp, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje.

Zbylé úseky nejhůře poškozené povodní na Frýdlantsku a Chrastavsku ale musejí zatím počkat. Kraj na ně nemá peníze. Hejtman je přesto optimistou a věří, že by kraj mohl peníze sehnat už letos.

"Oceňuji, že ministři i premiér, které jsem oslovil, mají pro nutnost dokončit odstraňování povodňových škod na krajských silnicích pochopení," řekl hejtman Martin Půta.

Za otřesný stav silnic ale nemohou jen povodně z roku 2010. Mnohé silnice jsou léta zanedbané. Podle vedení kraje za to může stát. Kraje totiž po svém vzniku převzaly zodpovědnost za celou řadu úseků silnic II. a III. tříd.

Ty byly ve špatném stavu, peníze na jejich opravy ale kraje nedostaly. V kraji také stále zůstává 56 mostů, které jsou ve velmi špatném a havarijním stavu. Jejich rekonstrukce by stála více než 260 milionů korun.