Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Jizerkách zastaví padající balvany síť s kulatými oky, je to unikát

  11:05aktualizováno  11:05
Bariéry proti padajícím balvanům, sesuvům půdy a povodním vyrostly pod Smědavskou horou. Šest kovových sítí s kulatými oky, ukotvených hluboko ve skále, je něčím, co nemá obdoby nejenom v Jizerských horách, ale také v celém Česku.

Šest kovových sítí s kulatými oky, ukotvených hluboko ve skále, je něčím, co nemá v Česku obdoby. | foto: Lesy ČR

„Při bleskové povodni v roce 2010 vymlela voda na severním svahu Smědavské hory velkou strž a na silnici dovalila kromě zeminy také kameny,“ říká Tomáš Sajdl.

V podniku Lesy České republiky pracuje jako vedoucí správy toků v oblasti Povodí Labe. „Některé balvany byly větší než dospělý člověk.“

Šest kovových pružných bariér vyrostlo letos na podzim na ochranu motoristů i cyklistů, projíždějících na silnici pod Smědavskou horou. Turisté po ní míří na hřebeny Jizerských hor z Frýdlantského výběžku a z polského a německého pohraničí.

Zabezpečení strže vyšlo na pět milionů korun a zaplatilo je ministerstvo zemědělství. „Nosný systém bariér Geobrugg tvoří podpůrná a okrajová lana. Jsou upevněna pomocí kotev s flexibilní hlavou,“ uvádí autor projektu Adam Vokurka.

Na lanech visí záchytná pružná síť z takzvaných ROCCO kroužků. Bariéry dokážou díky své promyšlené konstrukci odolávat velkému tlaku a těžkým nárazům. Drží je kotvy, zapuštěné ve skále do hloubky šesti metrů.

Blesková povodeň strž servala

„Strž sahá do délky přes dvě stě metrů a do šířky až dvacet pět metrů,“ popisuje Lenka Němcová, která v Lesích České republiky působí jako správkyně toků na Frýdlantsku.

„V její spodní části jsme vybudovali tři metry vysokou a osmnáct metrů širokou kamennou přehrážku. Kameny uvízlé v sítích budeme odstraňovat. Přehrážku necháme zanášet půdou i kamením, což přispěje ke stabilizaci strže.“

Při bleskové povodni servaly proudy vody strž nad silnicí až na holou skálu. Na místě, kde voda teče jen při tání sněhu nebo po vytrvalých vícedenních deštích, se v srpnu 2010 hnala dravá horská bystřina. Na silnici ke Smědavě brala všechno, co jí stálo v cestě.

Systém Geobrugg lze v Evropě vidět na strmých svazích ve švýcarských a rakouských Alpách. Kovové sítě brání sesuvům půdy a pádu kamenů také na Slovensku.

Voda odtéká pomaleji

Pod Smědavskou horou se ukrývá ještě jedna strž, vyhloubená před více než pěti lety bleskovou povodní. Nerozkládá se ovšem nad silnicí.

„Je ještě rozlehlejší než strž, kde jsme umístili šest kovových bariér. Také ji voda vymlela až na skálu,“ podotýká Němcová. „Myslím, že jde o jednu z největších strží v republice. Nachází se nad Sedmitrámovým mostem.“

Lesníci provádějí v posledních letech opatření, díky nimž neodtéká voda z Jizerských hor na Frýdlantsko tak rychle jako v minulosti. Staví nádrže na její zachycování, vracejí potokům s betonovými koryty přírodní ráz a na odvodňovacích kanálech z rašelinišť dělají hrázky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na libereckých sjezdovkách varují lyžaře před příliš rychlou jízdou zábrany i...
Řidiči čtyřkolky horské služby hrozí trest, za smrt lyžaře padlo obvinění

Policie na základě závěrů znalce o způsobu jízdy obvinila z usmrcení z nedbalosti řidiče čtyřkolky horské služby. Srážku se strojem, která se odehrála na konci...  celý článek

Cena za azylový dům se nakonec vyšplhala na takřka 20 milionů.
Firma vlivného člena ČSSD prohrála. Omluvu od zastupitelky nedostane

Jablonecká zastupitelka a zároveň poslankyně za hnutí ANO Jana Pastuchová vyhrála soudní spor s místní stavební firmou Ventax, kterou spoluvlastní předseda...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.