Nebezpečná křižovatka u Rádelského mlýna na silnici z Liberce směrem na Prahu.

Nebezpečná křižovatka u Rádelského mlýna na silnici z Liberce směrem na Prahu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Křižovatku na dálnici z Liberce do Prahy čeká přestavba. Je nebezpečná

  • 38
Extrémně nebezpečných situací a nehod u řidiči proklínané křižovatky Rádelský mlýn na dálnici z Liberce na Prahu výrazně ubude. Ředitelství silnic a dálnic chystá její zásadní přestavbu. Počítá se s mimoúrovňovými kříženími.

„Křižovatka bude mnohem bezpečnější, odstraníme nehodová místa,“ zmínila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Záměr projektu byl už schválen a velké zjišťování dopadu na životní prostředí nebude zapotřebí. I tak by se ale podle mluvčí mohlo začít stavět nejdříve za čtyři roky.

„Nechceme začít stavět po etapách, ale najednou. K vydání stavebního povolení je ještě dlouhá cesta,“ dodala mluvčí. O dopravních komplikacích, které přinese přestavba křižovatky na silnici veledůležité pro Liberec, Jablonec i Turnov, ještě hovořit nechce. „Je to příliš daleko.“

Předběžně se počítá s tím, že stavba vyjde na 362 milionů korun včetně daně a bude financována z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Jako policie velmi vítáme, že se s přestavbou počítá. Problém s bezpečností je na křižovatce opravdu letitý,“ zmínil komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.

Křižovatka plná nehodových míst

Křižovatka sevřená stísněným údolím Mohelky je pro dnešní provoz a rychlost vyšší než 90 kilometrů v hodině zcela nevhodně řešená. A nejen to. Dokonce odporuje dnešním normám. Na svém letitém těle nese hned několik nehodových míst.

Jedno z nich na řidiče číhá při odbočování na Jablonec ve směru od Jeřmanic. „Vracečka“ vedená pod mostem s poloměrem pouhých dvanácti metrů nezřídka katapultuje rychleji jedoucí auto mimo silnici. „Kdo to místo nezná, netuší, že ho bude čekat takový oblouk,“ řekl Malý.

Především řidiče neznalé místních poměrů mate zase nelogické najíždění na Liberec ve směru od Rychnova. Nájezd není totiž na pravé straně, jak by se dalo čekat. V lepším případě jedou omylem do Hodkovic.

V tomto směru ale křižovatka kvůli své konstrukci v minulosti přinesla i smrtelné nehody. Několik řidičů jedoucích od Rychnova po fatální chybě najelo do protisměru, protože zaměnili směr na Liberec za směr od Turnova.

Křížení jednotlivých větví je totiž nepřehledné. I když se policie a dopravní úřady snažily situaci vylepšit například retroreflexním značením jednosměrek nebo optickopsychologickými brzdami. Problém mohou mít zejména řidiči v noci nebo cizinci. „Odbočení je tam skutečně proti zvyklostem na všech dálnicích,“ poznamenal k nebezpečnému místu policista Malý.

Řidiči dobře nevidí, co je za zatáčkou

„Hlavní trasa dálnice ve směru Turnov - Liberec má také malý a nevyhovující poloměr směrového oblouku,“ poznamenala mluvčí Nina Ledvinová. Měří jen 275 metrů, pro tuto kategorii silnice by přitom měl mít 375 až 400 metrů.

„I když je tam snížena rychlost na devadesát kilometrů v hodině, řidiči bezpečně nevidí, co je za zatáčkou. Problém se týká hlavně rychlého jízdního pruhu,“ vysvětlila mluvčí Ledvinová jedno z úskalí křižovatky.

Rychle jedoucí auta dnes často narazí do pomalejších, protože se třeba nemohou včas zařadit do pomalejšího pruhu.

„Oblouk hlavního směru bude po úpravě delší, aby vyhovoval i rychlosti 110 kilometrů v hodině,“ naznačila mluvčí jednu ze zásadních změn, kterými křižovatka projde.

Od Jeřmanic na Jablonec už také řidiči nepojedou zmíněným malým vratným obloukem. Zhruba v úrovni dnešní odbočky auta najedou na most a ten je bezpečně přenese přes celou křižovatku. Mosty mají být podle projektu firmy Valbek na křižovatce dva. Jejich vyprojektovaná délka je 102 metrů.

Změnou projde i odbočení na Liberec ve směru od Jablonce. Na pravé straně se do stráně zařízne nový připojovací pruh o délce 230 metrů.