Města, obce a podnikatelé v okolí zimních středisek Jizerských hor se chtějí stát jedním horským centrem. (ilustrační snímek)

Města, obce a podnikatelé v okolí zimních středisek Jizerských hor se chtějí stát jedním horským centrem. (ilustrační snímek) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Skiareály v Jizerských horách chtějí fungovat jako jedno horské centrum

  • 7
Čistý vzduch, dobrá dostupnost, ideální vyžití pro rodiny s dětmi, dost zimních i letních cílů. Tím vším se pyšní Jizerské hory. Dosud se jim však nedaří všechny přednosti dostatečně prodat. Obce, podnikatelé a lyžařské areály proto přišli se strategii, která to může změnit.

„Chce do budoucna fungovat jako jedno horské centrum,“ vysvětlil jednatel Ski Bižu Pavel Bažant.

Společné horské středisko Jizerské hory má tvořit jednotný geografický celek. Liberecký Ještěd i Kořenov nebo Příchovice, jejichž charakter už je trochu odlišný, by do něj již nepatřily.

Semknutí zájmů podle Bažanta umožní vyrovnání rozdílů v návštěvnosti Jizerských hor v létě a v zimě, zajistí vyšší daňové výnosy a pomůže vytvořit nové pracovní příležitosti.

„Zatímco například v Alpách mají horská centra ze zimy 55 procent výnosů a 45 procent jich vytvoří během léta, v Česku nedosahují letní zisky sportovních areálů ani pětiny ročních příjmů,“ upozornil.

Chybí koncepce cestovního ruchu

Podle starosty Albrechtic a senátora Jaroslava Zemana je na vině chybějící státní i krajská koncepce cestovního ruchu. Například Tanvaldský Špičák nabízí v zimě až stovku pracovních míst, v létě jich však je zhruba třetina.

Po rozpadu textilního průmyslu v regionu přitom pracovní příležitosti zoufale chybějí. „Proto jsme třeba zpřístupnili evropský unikát - Protrženou přehradu na Bílé Desné. Místo bylo tak zarostlé, že turisté ani netušili, kde hledat hráz,“ řekl Zeman

Horská střediska chtějí lobbovat za chybějící zákony o cestovním ruchu a zajistit jeho větší podporu. „Oporou pro náš záměr jsou výsledky studie, kterou nechala zpravovat Asociace horských středisek,“ podotkl Bažant.

Ta potvrdila, že v Česku jich funguje 164, velkých je ale jen 28. Zjistila i to, že lidé utratí za další služby v regionu sedmkrát více peněz než v samotném skiareálu.

Absence skutečných horských středisek přitom snižuje možné výnosy z cestovního ruchu až o třetinu. Asociace má v současné době 14 členů, vznikla vloni s cílem zlepšit podmínky pro podnikání v horských střediscích.

Inspiraci nabrali v Rakousku

V Jizerských horách založili před dvěma lety Ski Bižu, provozovatel areálu v Bedřichově, na Severáku a Špičáku, podnikatelé a obce Albrechtice, Tanvald a Bedřichov neziskové Sdružení cestovního ruchu v Jizerských horách.

Inspirovali se rakouským modelem a lidem nabídli slevovou kartu Jizerky CARD, na kterou mohou zadarmo jezdit mezi zimními centry a nástupními místy Jizerské magistrály skibusem. Mohou ji ale využívat i slevy na vleky a další atrakce. Podnikatelé zase těží ze společné reklamy.

Během dvou let se karta dostala asi k 15 tisícům lidí. Ve sdružení je dnes sedm dalších měst a obcí regionu, a přibývá i podnikatelů.

„Na kartě je 26 slev na atrakce, kam mohou turisté v létě, když prší, nebo když jsou unaveni,“ pochvaluje si ji provozovatel penzionů v Janově Ivo Konečný. Do sdružení vstoupilo zatím 41 ubytovatelů. „Stále je to jen zlomek,“ připouští.