„Chce do budoucna fungovat jako jedno horské centrum,“ vysvětlil jednatel Ski Bižu Pavel Bažant.
Společné horské středisko Jizerské hory má tvořit jednotný geografický celek. Liberecký Ještěd i Kořenov nebo Příchovice, jejichž charakter už je trochu odlišný, by do něj již nepatřily.
Semknutí zájmů podle Bažanta umožní vyrovnání rozdílů v návštěvnosti Jizerských hor v létě a v zimě, zajistí vyšší daňové výnosy a pomůže vytvořit nové pracovní příležitosti.
„Zatímco například v Alpách mají horská centra ze zimy 55 procent výnosů a 45 procent jich vytvoří během léta, v Česku nedosahují letní zisky sportovních areálů ani pětiny ročních příjmů,“ upozornil.
Chybí koncepce cestovního ruchu
Podle starosty Albrechtic a senátora Jaroslava Zemana je na vině chybějící státní i krajská koncepce cestovního ruchu. Například Tanvaldský Špičák nabízí v zimě až stovku pracovních míst, v létě jich však je zhruba třetina.
Po rozpadu textilního průmyslu v regionu přitom pracovní příležitosti zoufale chybějí. „Proto jsme třeba zpřístupnili evropský unikát - Protrženou přehradu na Bílé Desné. Místo bylo tak zarostlé, že turisté ani netušili, kde hledat hráz,“ řekl Zeman
Horská střediska chtějí lobbovat za chybějící zákony o cestovním ruchu a zajistit jeho větší podporu. „Oporou pro náš záměr jsou výsledky studie, kterou nechala zpravovat Asociace horských středisek,“ podotkl Bažant.
Ta potvrdila, že v Česku jich funguje 164, velkých je ale jen 28. Zjistila i to, že lidé utratí za další služby v regionu sedmkrát více peněz než v samotném skiareálu.
Absence skutečných horských středisek přitom snižuje možné výnosy z cestovního ruchu až o třetinu. Asociace má v současné době 14 členů, vznikla vloni s cílem zlepšit podmínky pro podnikání v horských střediscích.
Inspiraci nabrali v Rakousku
V Jizerských horách založili před dvěma lety Ski Bižu, provozovatel areálu v Bedřichově, na Severáku a Špičáku, podnikatelé a obce Albrechtice, Tanvald a Bedřichov neziskové Sdružení cestovního ruchu v Jizerských horách.
Inspirovali se rakouským modelem a lidem nabídli slevovou kartu Jizerky CARD, na kterou mohou zadarmo jezdit mezi zimními centry a nástupními místy Jizerské magistrály skibusem. Mohou ji ale využívat i slevy na vleky a další atrakce. Podnikatelé zase těží ze společné reklamy.
Během dvou let se karta dostala asi k 15 tisícům lidí. Ve sdružení je dnes sedm dalších měst a obcí regionu, a přibývá i podnikatelů.
„Na kartě je 26 slev na atrakce, kam mohou turisté v létě, když prší, nebo když jsou unaveni,“ pochvaluje si ji provozovatel penzionů v Janově Ivo Konečný. Do sdružení vstoupilo zatím 41 ubytovatelů. „Stále je to jen zlomek,“ připouští.