Motocyklový závodník Martin Macek.

Motocyklový závodník Martin Macek. | foto: Michal Sváček, MAFRA

Slavný závodník z Dakaru u soudu. Viní ho, že do sběru prodal lokomotivu

  • 7
Jablonecký okresní soud řeší kuriózní případ ukradené posunovací lokomotivy, která následně rozřezaná a skončila ve sběru. Z krádeže obžaloba viní bývalého motocyklového závodníka a historicky nejúspěšnějšího českého účastníka Dakaru Martina Macka.

Macek potřeboval splatit dluh, tak svému věřiteli v roce 2011 podle spisu nabídl právě cizí lokomotivu. Škoda je 70 tisíc korun a bývalý závodník za to může jít do vězení až na pět let. Soud ale může skutek překvalifikovat i na podvod. Macek navíc čelí i obžalobě z dalších skutků, u nichž soud ještě nerozhodl.

Martin Macek

Enduro závodník, za svou sportovní kariéru vyhrál desítky tuzemských i mezinárodních podniků a byl členem úspěšných reprezentačních týmů.

Na Dakaru v roce 2007 obsadil celkově 15. místo mezi motocykly, 1. místo mezi jezdci bez asistence a 6. místo v kategorii do 450 kubických cm.

V  roce 2009 obsadil v týmu Yamaha Europe celkově 18. místo.

V ročníku 2010 jel ve sloučeném týmu Czech Dakar Teamu. V první polovině závodu musel odstoupit kvůli poruše motoru.

Za krádež lokomotivy z areálu bývalé jablonecké teplárny už jablonecký soud poslal Macka na rok do vězení. Případ ale ještě není pravomocně skončený. Macek se odvolal, protože s obžalobou nesouhlasí a cítí se nevinný. Kauzu vrátil krajský soud okresnímu k doplnění důkazů a v úterý soudkyně znovu vyslýchala svědky. Macek se z jednání omluvil.

Vypovídal zemědělec, na jehož pozemku nakonec lokomotiva skončila. Popsal, že Macek mu dlužil deset tisíc za předchozí práci a peníze nesplácel. Lokomotiva to měla kompenzovat.

"Kontaktoval mě Martin Macků, stroj chtěl zpeněžit. Řekl, že to je možné k odvozu. Zaplatil jsem za to padesát tisíc. Chtěl jsem sice příjmový doklad, to mi ale nedal," vypověděl František Berka. Berka měl lokomotivu odvézt do šrotu a nechat si peníze. Což se později i stalo.

Lokomotivu odvezli do šrotu

Na samotném odvozu lokomotivy z jabloneckého areálu VP Topné oleje se na podzim 2011 podílela celá řada lidí. "V den odvozu nás tam bylo hodně. Odvozce, jeřábníci, můj známý. V areálu už byl Martin Macků a jeho kolega. Macek mi řekl, co mám odvézt," vypověděl Berka.

"Z areálu jsme mu odváželi už i jiné věci a on mi neřekl, že lokomotiva není jeho. Jakou měl spojitost s areálem nevím. Nebyla ale na něm znát nejistota, bylo vidět, že areál navštěvuje častěji," uvedl František Berka.

U soudu vypověděl, že si při předchozí obhlídce lokomotivy všiml, že měl Macek klíče od brány. Tehdy měl pocit, že Macek zastupuje vlastníka.

Až čtyřiadvacetitunovou lokomotivu nakládaly dva jeřáby a odvezl ji velký tahač s podvalníkem. Bizarní a těžký náklad převezlo auto do Horního Tanvaldu na Berkovu farmu. Jen za dopravu dal muž podle svých slov tři tisíce korun. Kolik však zemědělec později za lokomotivu přesně dostal, neřekl.  Uvedl pouze, že to nebyla částka, již Mackovi zaplatil.

Dopravci převoz lokomotivy nepřipadal podezřelý

V době krátce po odvozu lokomotivy kontaktovala MF DNES i autodopravce z Loužnice. Ani on neznal původ lokomotivy. "Volal mi pan Berka, že potřebuje odvést stroj. Nemám povinnost kontrolovat, jestli stroj je ukradený nebo zaplacený," uvedl tehdy autodopravce Josef Černý. Podle něj nebyl převoz nijak zvlášť podezřelý.

Martin Macek se řadu let potýká s dluhy. Mimo jiné dlužil šéfovi Czech Dakar Teamu za startovné na závodu Rallye Dakar. Případ bude soud projednávat na konci dubna.