Liberecký kraj připravuje opravy frekventované ulice České mládeže, která je...

Liberecký kraj připravuje opravy frekventované ulice České mládeže, která je hlavní přístupovou cestou do jižní průmyslové zóny v Liberci. Krajská správa silnic dostala nařízení od hygieny na snížení hluku na této komunikaci, měl by se tam položit tzv. tichý asfalt. | foto: Radek Petrášek, ČTK

Lidi u liberecké průmyslové zóny trápí hluk. Pomůže jim tichý asfalt

  • 18
Tichý asfalt pomůže odhlučnit ulici České mládeže, jednu z nejfrekventovanějších libereckých tepen. Ulice je hlavní přístupovou cestou do jižní průmyslové zóny a Liberecký kraj nyní připravuje její další opravu. Krajská správa silnic totiž dostala nařízení od hygieny, aby na této silnici snížila hluk.

„Domnívám se, že technologie tichého asfaltu se ještě v našem kraji nepoužila. Už letos tichý asfalt položíme na kilometrovém úseku silnice v Horní Polici, příští rok přijde na řadu ulice České Mládeže, uzavírky je ještě nutné projednat,“ řekl ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje Jan Růžička.

Jak dodal, jedná se o asfalt s obsahem granulátu z pneumatik. Na silnici se nanáší ve slabé, často jen několikacentimetrové vrstvě.

„Asfalt má pak mnohem menší mezerovitost a povrch je i pružnější. Tím pádem na něm pneumatiky nedělají tak velký hluk,“ doplnil Růžička. Tichý asfalt je třeba na pražské magistrále. Jeho slabinou je vyšší cena a nižší životnost.

Každodenní dlouhé kolony

Ulice České mládeže patří v Liberci k nejzatíženějším, denně tudy projede přes 13 tisíc aut, z toho velkou část tvoří těžké kamiony. Nebude to první investice kraje do této silnice. Předloni se rekonstruoval za 32 milionů korun most a okružní křižovatka, letos se opravovala opěrná zeď.

Každé omezení dopravy kvůli opravám je však v ulici České mládeže problém. I bez toho se tam hlavně v době střídání směn tvoří dlouhé kolony.

Silničáři kvůli dopravním komplikacím předpokládají, že tichý asfalt v ulici České mládeže položí až v příštím roce. Chtějí ještě oslovit všechny významné podniky v průmyslové zóně, aby oprava co nejméně omezila jejich výrobu.

„Patrně budeme povrch pokládat po polovinách, neumím si představit, že bychom celou oblast odřízli,“ zmínil Jan Růžička.

Kraj nemá na stavbu peníze

Už v době, kdy se průmyslová zóna stavěla, bylo v plánu přímé napojení na rychlostní silnici 35 na Prahu. Nikdy se však neuskutečnilo, nenašly se na něj peníze.

Teď podle hejtmana Liberecký kraj s městem Liberec jedná o změně územního plánu, která po šestnácti letech umožní závazek naplnit. „Kraj se hlásí k tomu, že je pak ochoten silnici zařadit do systému krajských silnic jako silnici druhé třídy,“ řekl hejtman Půta.

Plánovaná nová silnice by měla vést od kruhového objezdu u Densa podél železniční tratě, kterou pak podjede a napojí se na Minkovickou ulici. O tom, kudy přesně silnice povede, se ale stále diskutuje.

Výstavba bezmála kilometr dlouhé komunikace přijde na desítky milionů korun. Kraj na její výstavbu peníze nemá.

„Jednáme na toto téma s Ředitelstvím silnic a dálnic a se státní agenturou CzechInvest, protože na té původní dohodě o druhém přístupu je také podpis ministra průmyslu a obchodu a ředitele CzechInvestu, takže je tam jasný závazek státu ten druhý příjezd do zóny financovat,“ řekl Půta.

,