Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Spor dopravce s Českou Lípou nekončí, firma požaduje milionové odškodné

  • 3
Spor o českolipskou MHD nekončí. Liberecký krajský úřad zamítl návrh města, aby společnost Vett, která do roku 2008 zajišťovala v České Lípě dopravu, vrátila za údajně předražené služby městu 70 milionů korun. Město s rozhodnutím kraje nesouhlasí a chce se odvolat k ministerstvu dopravy.

Jádrem sporu jsou roky 2003 až 2006, kdy podle vyjádření vedení města společnost zneužívala svého monopolního postavení tím, že vůči městu uplatňovala nepřiměřené ceny služeb. Za tyto roky město po společnosti požadovalo, aby mu vrátilo 70 499 833 korun.

To však krajský úřad zamítl. "Nebylo prokázáno, že by plnění v uvedené finanční hodnotě bylo vyplaceno v rozporu s právními předpisy, respektive na základě neplatné smlouvy," zní jeho rozhodnutí.

HISTORIE SPORU

Město původně roku 1993 uzavřelo s dopravcem smlouvu na deset let, roku 2003 ji prodloužilo až do roku 2013. Kvůli vzájemnému sporu o dodatek ke smlouvě, v němž město požadovalo srovnání cen obvyklých s ostatními dopravci, však od 26. srpna do 30. září 2007 zajišťovala dopravu v České Lípě na objednávku společnost ČSAD Semily.

Posléze se obě strany dohodly na nižších nákladech a od 1. října dopravu zajišťoval opět Vett. Ten však 19. února 2008 oznámil, že z finančních důvodů MHD v České Lípě nemůže dále provozovat. Město tedy s Vettem vypovědělo smlouvu a opět využilo služeb ČSAD Semily, s níž se dohodla nejdříve na dvouleté smlouvě a letos na jaře městské zastupitelstvo schválilo smlouvu o zajišťování MHD až do roku 2018.

"Město Česká Lípa se závěry i výroky tohoto rozhodnutí z celé řady zásadních důvodů nesouhlasí," uvedla mluvčí České Lípy Kateřina Kotková. "Firma Vett obdržela za své dopravní služby podstatně více, než kolik činila hodnota jí poskytnutých dopravních služeb. Rozdíl mezi získanými prostředky a hodnotou poskytnutých služeb musí vrátit, či musí alespoň věrohodně doložit, proč byly její ceny tak vysoké," zní její stanovisko.

Podle údajů města byly u Vettu náklady na jeden ujetý kilometr zhruba jednou tolik vyšší, než je průměrná cena u jiných dopravců. V roce 2003 se průměr pohyboval kolem 32 korun, Vett si podle města účtoval 71 korun, o rok později to bylo dokonce 96 korun.

Podle právního zástupce Vettu Michala Říhy je toto účelový argument. "Město si špatně nastavilo systém dopravy, tudíž bylo nutné, aby dopravu v České Lípě obsluhovalo více autobusů a řidičů," tvrdí. Právník dodává, že město bylo dlouhodobě upozorňováno, aby optimalizovalo svůj dopravní systém, což se podle něj nestalo.

Starostka Hana Moudrá je přesvědčena, že smlouva z roku 2003 je neplatná, a to z několika důvodů. "Byla to tzv. rámcová smlouva, která měla být každý rok doplněná o dodatek o odsouhlasené prokazatelné ztrátě," říká. K tomu však nedošlo. Zároveň Moudrá uvedla, že Vett v únoru 2008 ze dne na den přestal jezdit, čímž porušil smluvní podmínky.

Vett bude chtít odškodné

Říha je přesvědčen, že prokazatelnou ztrátu není možné přesně určit. "Tento odhad nemůže být přesně stanoven," tvrdí. Právní zástupce doplnil, že jakmile zamítnutí návrhu města na vyplacení 70 milionů nabude právní moci, bude Vett požadovat náhradu za ušlý zisk.

"Město Česká Lípa nám od roku 2005 na základě platné smlouvy odmítlo platit," říká Říha s tím, že ušlý zisk odhaduje na 40 až 50 milionů korun.

Starostka Moudrá je nicméně přesvědčena, že nehrozí, že město bude platit za stejnou službu dvakrát, tzn. jak současnému dopravci ČSAD Semily, tak Vettu.

Společnost Vett od roku 2008 nevykazuje žádnou činnost. Pakliže dopravce na městu ušlý zisk vymůže, zástupci firmy se podle slov Říhy rozhodnou, zda budou pokračovat v provozování MHD, či nikoliv.