Starosta Karlovic-Sedmihorek Ondřej Havrda u pramene Sedmihorka, jehož název...

Starosta Karlovic-Sedmihorek Ondřej Havrda u pramene Sedmihorka, jehož název nese i kontroverzní balená voda. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kofola štve lidi z Českého ráje. Vodu nazvala po lázeňské Sedmihorce

  • 145
Kofola si znepřátelila některé lidi v Českém ráji. Těm vadí, že ve svém závodě v Mnichově Hradišti vyrábí pramenitou vodu s názvem Sedmihorka. Stejnojmenný pramen ale vyvěrá v osadě Sedmihorky v Českém ráji a od roku 1842 zásoboval zdejší lázně.

Nápojový gigant tím prý uvádí lidi v omyl, protože ti se mohou domnívat, že pijí léčivý pramen.

Balená Sedmihorka je přitom jen pramenitou vodou, dříve označovanou jako stolní, kterou navíc Kofola doslazuje cukrem a umělými sladidly.

„Je to zneužití jedinečného názvu našeho pramene. Nebála bych se to nazvat podraz na spotřebitele. Kofola se tím chová neeticky,“ zlobí se Vlasta Špačková, místostarostka Karlovic-Sedmihorek a předsedkyně Mikroregionu Český ráj.

Připomeňme, že ‚ta pravá‘ Sedmihorka je puklinová voda, která vyvěrá v Sedmihorkách a dala název zdejší vesnici i lázním. V nich se touto vodou léčili například Jan Neruda, Eliška Krásnohorská nebo skladatel J. B. Foerster.

„Kofola šikovně balancuje na hranici možného“

Novinář a mediální analytik Filip Rožánek.

Expert na marketing a média Filip Rožánek si myslí, že počin Kofoly je balancování na hranici možného. „Pro marketing je vždycky výhoda, když použije povědomé spojení s něčím důvěrně známým a kvalitním. Proto máme na trhu tolik potravin „jako od babičky“, které jsou „tradiční“, „staročeské“, „s vůní domova“ a podobně.

Sedmihorka vzdáleně připomíná kauzu piškotů Opavia, jejichž značka stále působí tak, že jsou z Opavy. Proto po přesunutí výroby do Polska nařídila před rokem potravinářská inspekce výrobci, aby na obal napsal, že se dělají v Polsku. Jenže v tomto případě šlo o jiný stát, ne o jiné místo ve stejném regionu.

Čistě teoreticky by název Sedmihorka mohl být chápán jako klamavá reklama. Zákon říká, že se vztahuje i na zeměpisné údaje. Výrobce ale při propagaci nikde netvrdí, že je voda zrovna z Lázní Sedmihorky. Název označuje za smyšlený a lokalitu popisuje jen jako vodu z Českého ráje, což Mnichovo Hradiště splňuje. Dokonce ani Trosky jako symbol Českého ráje automaticky neznamenají, že jde o vodu ze Sedmihorek, přestože je to ke zřícenině z lázní blíž než z Mnichova Hradiště."

Balená Sedmihorka je voda čerpaná z podzemního vrtu v Mnichově Hradišti hned vedle dálničního obchvatu města v sousedství řeky Jizery.
Nemají tedy nic společného.

Kofola ale na Český ráj odkazuje i logem, v něm se skví hrad Trosky.
Obec Karlovice-Sedmihorky chtěla po Kofole zdůvodnění takového jednání a dokonce jí nabídla spolupráci, firma s ní ale nekomunikuje.

Na dopis nereagovali, říká starosta

„Napsal jsem jim dopis, neodpověděli. Zastupitelům se takové chování nelíbí,“ potvrdil starosta Karlovic-Sedmihorek Ondřej Havrda.

„Jistě by se nalezla celá řada příležitostí ke spolupráci a propagaci nejenom Vašeho produktu, ale i naší obce potažmo celého Českého ráje. Vyhnuli bychom se situacím, kdy se na dotazy turistů musíme odpovídat ve smyslu: Obec Karlovice-Sedmihorky vodu Sedmihorka nestáčí a neprodává, přestože má tato pramenitá voda shodný název jako osada,“ stojí v dopise, který má redakce MF DNES k dispozici.

Pikantní je, že pramen Sedmihorka zásobuje vodojem v obci a zmíněnou vodu tak pijí všichni lidé pouhým otočením kohoutku. „Je sladká, lehce mandlová a svěží. Každý, kdo ji ochutná, se diví, co nám to tu teče z vodovodu,“ popisuje Vlasta Špačková.

Kofola se na internetových stránkách Sedmihorky navíc zaklíná tím, že voda získala prestižní titul Regionální produkt Český ráj. Ten doposud drželi zpravidla malovýrobci a drobné manufaktury.

Existence nadnárodního nápojového giganta mezi producenty medu, marmelád a keramiky prý může celou značku devalvovat. „Nechápu, jak jim to mohli dát,“ diví se Vlasta Špačková.

Značka prý díky Kofole bude známější

V rozpacích jsou i dosavadní držitelé značky, například turnovský výrobce moštů a pěstitel ovoce a zeleniny v bio kvalitě Jan Verich.

„Když jsem se dozvěděl, že tu značku získal produkt Kofoly, sdělil jsem jim, že s tím nesouhlasím. Pro nás to nebude mít žádné plus. Ale bohužel jsem jen držitel značky, nemohu ovlivnit, komu ji dají,“ svěřil se Verich.

„Ta pointa známky Český ráj je úplně fuč – prostě obří fabrika na sladký limonády. Lidé si mohou říkat: Sedmihorky! Srdce Českého ráje! Kdysi vyhlášené lázně, skvělé prameny! To chci pít! A místo toho dostanou v podstatě obyčejnou kohoutkovku,“ kritizuje další z držitelů značky, který si přál zůstat v anonymitě, ale redakce jeho totožnost zná.

Titul uděluje Sdružení Český ráj, jehož ředitel Aleš Hozdecký si je rozporů dobře vědom.

„Splnili všechny přísné parametry pro udělení, takže nebyl důvod jim to upírat. O tom, že se ten název setkal s nepochopením, vím z doslechu. Je třeba si ale uvědomit, že naše značka se díky masivní distribuci vody do prodejen stane známější,“ obhajuje kroky sdružení Hozdecký.

Redakce MF DNES zaslala dotazy ohledně diskutabilnosti názvu Sedmihorka i do Kofoly, firma ale odpověděla vyhýbavě a kontroverzní části otázek nechala bez odpovědi.

„Označení Český ráj nepoužíváme pro žádný jiný produkt než pro Sedmihorku právě pro její původ v Českém ráji a její nepřenositelnost kamkoliv jinam. Mnichovo Hradiště je považováno jako součást Českého ráje,“ odpověděla mluvčí firmy Jaroslava Musilová.

„O kvalitě zdejší vody věděli své už naši předkové, kteří ji čerpali již od poloviny minulého století,“ popisuje Musilová zdroj v Mnichově Hradišti.