Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Student z Liberce představil revoluční parkování: auta „posadí“ na ruské kolo

  12:42aktualizováno  12:42
Jak vyřešit parkování tam, kde není místo na parkoviště? V Liberci na to přišel student Vysoké školy ekonomické Jiří Kouble. Vsadil na automatické rotační systémy a díky školní soutěži získal i investora. Spolu chtějí tento způsob parkování rozšířit pod značkou Green Parking.

Automatický rotační parkovací systém. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Kouble stroj přímo nevymyslel. Objevil ho pro český trh. Jak sám říká, bylo to náhodou.

"Vlastníme parkoviště u jednoho obchodního domu v Liberci a neustále řešíme, že nám někdo rozbíjí závory a celé zařízení. Hledal jsem inspiraci na googlu a našel toto rotační parkování. Uvědomil jsem si, že to u nás nikdo nezná," svěřil se Kouble.

Automatické rotační systémy jsou vhodné především tam, kde je minimum místa k parkování. Auta jsou odstavena ve speciální konstrukci, která je založena na principu ruského kola a umožňuje zaparkovat 10 až 12 automobilů.

Parkoviště funguje na principu ruského kola.

Parkoviště funguje na principu ruského kola.

Základ je velký 30 metrů čtverečních, tedy tolik, co při parkování zabírají dva osobní automobily.

Auto zajede na plošinu, řidič vystoupí, vůz se natočí o devadesát stupňů po směru parkování. Pak již stačí namačkat číslo pozice, do které výtah auto vyveze. Celá procedura netrvá déle než minutu.

"Jedná se o patent korejské firmy, od níž jsme získali zastoupení pro prodej pro východní Evropu," říká Kouble.

Pomohla studentská soutěž

K uskutečnění jeho záměru vedla cesta přes soutěž, kterou Vysoká škola ekonomická vypisuje každoročně pod názvem Start Up roku. Studenti v ní soutěží o nejlepší podnikatelský záměr.

"Přihlásil jsem se a mezi tím napsal do Koreje firmě, která má patent a zařízení vyrábí," uvedl student.

VÝHODY ROTUJÍCÍHO PARKOVIŠTĚ

Minimální nároky na prostor: na dvě parkovací místa se umístí až 12 automobilů

Pohodlné parkování: žádné zatáčení, jen najetí a vyjetí, automatizovaný provoz

Nízké investiční náklady: nižší než při stavbě tradičních podzemních garáží, vysoká spolehlivost v rámci pravidelné servisní péče, životnost 20 let

Zabezpečení vozidel: zamezení přístupu cizích osob, ochrana před vandalismem nebo krádežemi

Do loňského ročníku se přihlásilo čtyřicet spolužáků. Soutěž probíhala dvoukolově, v druhém kole hodnotila sedmičlenná porota složená ze známých byznysmenů deset nejlepších záměrů. Parkování vyhrálo.

Kouble si mohl nechat vyplatit sto tisíc korun v hotovosti nebo přijmout nabídku na spolufinancování svého záměru ve výši tři miliony korun.

Rozhodl se pro druhou možnost. S porotcem Kamilem Vackem, kterému se nápad líbil, založil společnou firmu Easy Parking. Zajeli do Koreje a jedno zařízení koupili.

Stroj postavilo během jednoho týdne v Liberci osm techniků, z nichž dva byli supervizoři z korejské firmy Dongsung PaP. Kde bude parkovací stroj stát, zatím jeho majitelé tají.

"Jednáme s jedním zájemcem přímo v Liberci, ale nejsme domluveni na konkrétních podmínkách, proto by nebylo fér to zatím vyzradit," říká otec studenta, který synovi s projektem pomáhá.

Systém představí firma Easy Parking v Liberci 1. října v areálu firmy Sklopan.

Rotující parkoviště může být i částečně zapuštěné do země.

Rotující parkoviště může být i částečně zapuštěné do země.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.