Na liberecké univerzitě závodily drony. Rozhodovaly nervy a rychlé reakce

  • 0
Technická univerzita v Liberci uspořádala první univerzitní závody dronů. Pro účastníky připravila ve svém kampusu půlkilometrovou dráhu s nástrahami. Časem by chtěla poměřit síly s dalšími vysokými školami.

Kampus Technické univerzity v Liberci uzavírají z několika stran bezpečnostní sítě. Univerzitní náměstí se totiž v pátek na několik hodin stává letovou zónou v níž může být jen několik „vyvolených“.

Za stejnou zelenou sítí uprostřed náměstí se na sedačkách střídají piloti dronů, neboli svižně létajících strojů s několika vrtulemi a kolmým startem. Piloti mají na klínech vysílačky a na očích brýle podobné těm z 3D virtuální reality. Jenže na rozdíl od ní se jim před očima promítá skutečný obraz přenášený z kamery upevněné na dronu. Když dron odstartuje z barevné kostky, má za úkol proletět 550 metrů dlouhou trať.

Vede náměstím a přilehlým krytým parkovištěm, pilot dronu se také musí trefit do přichystaných překážek. Rozhoduje čas a závodníci se soutěží prokousávají vyřazovacím systémem. Piloti dronů právě usilují o vítězství v historicky první české univerzitní soutěži FPV dronů (zkratka od First-person View odkazuje na fakt, že piloti nesledují dráhu dronu přímo, ale pomocí kamery). Soutěž nese název VrTULe 2016 Liberec.

Drony plní i vědeckou funkci

„Na univerzitě máme spoustu možností a napadlo nás udělat takový závod. Ve světě je létání s drony stále populárnější,“ řekl Andrej Shynkarenko z fakulty strojní. Spolu s dalšími studenty první univerzitní závod FPV dronů v České republice organizuje. „Nejde jen o létání. Drony plní i vědeckou funkci, chceme se podílet na jejich zlepšování. Studenti mohou na téma konstrukce dronů, jejich řídicích jednotek, ovládání, navigace či designu vypracovat bakalářské a diplomové práce. Pro studenty by to mohlo být lákavé téma,“ dodal Shynkarenko.

TUL chce dát podnět ke vzniku meziuniverzitních soutěží s drony, podobně jako už funguje projekt Studentské formule 1. Nešlo by jen o létání, prostor by byl pro inovace a vědu.

Během dopolední kvalifikace se hlásí 17 pilotů. Závod v pátek pokračuje až do večerních hodin za efektního nasvícení překážek a dronů.

Rychlý let je riskantní

„Na této trati rozhodují pevné nervy a rychlé reakce. Řízení musí být velmi rychlé, na druhou stranu příliš rychlý let je potom riskantní a hrozí střet s překážkou. Většinou to pak znamená konec,“ řekl závodník Lubomír Sládek.

Pracuje ve společnosti, která poskytuje služby s drony. Je certifikovaným pilotem na Slovensku, v České republice a v Rakousku. „Tento sport je velký adrenalin. Sice při něm sedíte ale o úleky, když se před vámi najednou objeví překážka, tu není nouze,“ zasmál se Lubomír Sládek.

Závodní drony váží do 1 kilogramu, a dokáží letět rychlostí i přes 100 km/h a na jedno nabití baterie vydrží letět přibližně 4 minuty. Piloti proto na závody vozí celé sady baterií, které mění po každém odlétaném kole, u dlouhých závodů i v průběhu kola. Závodní kvadrokoptéra včetně vysílačky a brýlí může vyjít i na více než 30 tisíc korun.

Křišťálová Lupa 2016