Prvním dovezeným exponátem je německý vůz, který byl vyrobený v Československu....

Prvním dovezeným exponátem je německý vůz, který byl vyrobený v Československu. Jde o typ, který se vyráběl ve východoněmeckém městě Gotha. | foto: Radek Petrášek, ČTK

Technické muzeum představí unikátní tramvaje. Chystá se na lokomotivu

  • 4
Dva roky od otevření oslaví v září liberecké Technické muzeum, které sídlí v areálu místního výstaviště. Pro návštěvníky chystá řadu zajímavostí: v pátek sem přicestovaly dva historické tramvajové vozy a v plánu je ještě jedna obří parní lokomotiva.

„Oba vozy jsou vlečné. První z nich je taková rarita – německý vůz, který byl ale vyrobený v Československu. Jde o typ, který se vyráběl ve východoněmeckém městě Gotha. Málo se však ví, že z rozhodnutí tehdejší RVHP byla výroba těchto tramvají z Německa předána v roce 1967 do Československa,“ uvedl mluvčí muzea Petr Kumpfe.

Druhý vůz pak vozil cestující až do svého vyřazení v roce 1959 v Praze. „Je v relativně špatném stavu, na jeho renovaci se budou podílet mladí lidé, kteří k nám do muzea chodí. Do budoucna by z něj měl být takový malý kulturní stánek uprostřed výstaviště,“ plánuje Kumpfe.

Před muzeem stojí posouvací lokotraktor a rolba Ratrac; letos představí muzeum další velký exponát, který se nevejde dovnitř a bude stát venku na dvoře.

„Nyní se snažíme zorganizovat jeho převoz, což není úplně jednoduché, protože váží přes třicet tun. Bude to parní lokomotiva, která je zajímavá tím, že je akumulátorová, takže nemá vlastní ohniště a fungovala v provozech, jež měly k dispozici páru, kterou tato lokomotiva obrazně řečeno tankovala,“ prozradil Kumpfe.

Lokomotiva fungovala v provozu, kde hrozil výbuch

Šlo například o místa, kde bylo nebezpečí výbuchu. „Tím, že lokomotivy neměly ohniště, nehrozilo, že z nich vylétne jiskra. Využívaly se také v tepelných elektrárnách, které měly vlastní zdroj páry. Odtamtud získáváme i naši lokomotivu – v elektrárně v Německu posouvala vagony s uhlím, které bylo určeno na spálení k výrobě elektrické energie. Dostaneme ji darem z muzea v Hirschfelde, které se ruší,“ upřesnil Kumpfe.

Na první pohled vypadá stroj jako běžná lokomotiva. „Ale chybí jí takový ten klasický komínek,“ dodal Kumpfe.

Nejsou to ale jediné nové exponáty, protože expozice Technického muzea se neustále proměňuje.

„Většinu exponátů máme zapůjčenou a jsou tu vystavené podle toho, jak dlouho jsou majitelé ochotni nám je tady nechat. Pak jsou expozice, které měníme záměrně podle naší dramaturgie. Například vloni měli návštěvníci možnost kochat se úplně prvním vozem švédské značky Saab, který byl kdy přihlášen v Československu. Letos jsou tu místo švédských aut vozy východoněmecké provenience, expozice je věnována trabantům. Letos totiž uplynulo dvacet pět let od ukončení jejich výroby,“ řekl Kumpfe.

Muzeum by se mohlo do budoucna ještě rozrůst. „Lidí ochotných zapůjčit exponáty je poměrně hodně. Rádi bychom jeden z pavilonů věnovali technické historii Liberecka. Jeden z pavilonů by mělo obsadit v Liberci už tolikrát chtěné muzeum tramvají,“ uzavřel Kumpfe.