Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Technické muzeum získalo mimořádný exponát. Parní lokomotivu z elektrárny

  12:23aktualizováno  12:23
O další obří exponát se rozrostla expozice Technického muzea na libereckém Výstavišti. Pod širým nebem nedaleko vchodu nově stojí akumulační parní lokomotiva.

„Je to pro nás zcela mimořádná událost. A to nejen proto, že jde o náš absolutně nejtěžší exponát, ale hlavně proto, že zatímco většinu exponátů máme zapůjčených, tento bude opravdu jen a jen náš,“ řekl Jiří Němeček, předseda spolku Technické muzeum Liberec.

Akumulační parní lokomotiva FLC, typ Meiningen, je darem německého Muzea energetiky v nedalekém Hirschfelde, které letos končí svou činnost.

Fotogalerie

„Pro spolupracovníky muzea v Hirschfelde bylo důležité, aby se tento exponát dostal do jiného muzea a i nadále se mohl ukazovat lidem,“ dodal Němeček.

Transport třicetitunového kolosu si vyžádal mimořádný způsob přepravy. Aby náklad neomezoval řidiče, jelo se přes noc, kdy jsou silnice volnější.

„Určitě to není největší věc, kterou jsme kdy vezli,“ uvedl majitel firmy, která převoz zajišťovala. „Parní lokomotivy ale opravdu nevozíme každý den, a tak i pro nás to je malý svátek,“ dodal.

Z lokomotivy sundali nárazníky, aby se vešla na podvalník

Žádná dopravní omezení nebyla potřeba, vzdálenost také nebyla nikterak velká. Z lokomotivy bylo nutno demontovat například nárazníky, aby se bezpečně vešla na podvalník.

Lokomotiva bude do jara zatím odstavena na provizorním místě za plotem vedle bývalé liberecké restaurace Casino.

„Na jaře počítáme s úpravami celého nádvoří a pak lokomotivu přemístíme na definitivní místo, aby se na ni mohli návštěvníci muzea i kolemjdoucí podívat,“ dodává náměstek primátora pro technickou správu majetku města Tomáš Kysela.

Parní lokomotiva je zajímavá tím, že nemá vlastní ohniště a fungovala v provozech, jež měly k dispozici páru, kterou se tato lokomotiva tlakovala. Šlo například o místa, kde bylo nebezpečí výbuchu. Podobná například ještě nedávno jezdila v ústecké Setuze (psali jsme zde).

„Tím, že lokomotivy neměly ohniště, nehrozilo, že z nich vylétne jiskra. Využívaly se také v tepelných elektrárnách, které měly vlastní zdroj páry. Odtamtud jsme získali i naši lokomotivu - v elektrárně v Německu posouvala vagony s uhlím, které bylo určeno na spálení k výrobě elektrické energie,“ upřesnil mluvčí muzea Petr Kumpfe.

Na první pohled vypadá stroj jako běžná lokomotiva. „Ale chybí jí takový ten klasický komínek,“ dodal Kumpfe. Lokomotiva sice vyhlíží poněkud starodávně, ale vyráběla se až do osmdesátých let minulého století.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.