Dobrovolný hasič Pavel Kadaš neví, kam dřív skočit. "Je to papírování, a co to stojí peněz," říká. Začátkem července otevře spolu s partou nadšenců v někdejší přádelně svárovské Seby ve Velkých Hamrech expozici socialistických vozů. "Budeme je i půjčovat na zvláštní příležitosti nebo filmování," dodává.
Přeje si, aby se vysloužilá auta z předlistopadové doby přeměnila v naleštěné muzejní kousky a zůstala součástí kulturního dědictví.
První soukromé Muzeum socialistických vozidel funguje už od 21. srpna 2011 v Kozovazech u Prahy a hale pro auta ve Velkých Hamrech propůjčí název Depozitář muzea. "Většina aut je beztak od místního sběratele," poznamenal Kadaš, budoucí předseda spolku nově založeného Motorgate, který nadšence zastřeší.
Embéčka, žigulíky i trabanty
Součástí svárovského depozitu by mohla být i jakási malá manufaktura a restaurátoská dílna. Nostalgický depozitář budou tvořit asi čtyři desítky vozů.
Samozřejmě embéčka, která měl skoro každý, žigulíky, jimiž se vozili lékaři, ale i wartburgy a trabanty, na které byly v tehdejším východním Německu pořadníky. Rodiče do nich zapisovali své děti hned po narození. "Ráda na něj vzpomínám. Trochu smrděl, ale jinak byl spolehlivý. Dal se roztlačit i bez baterie, dovezl nás dvakrát do Jugoslávie i všechen materiál na stavbu domu," vzpomíná Jaroslava Kočárková z Desné.
Součástí expozice party zapálených sběratelů je i Škodovka někdejšího prezidenta Václava Klause nebo prototyp rozpracované renovace Škody s označením 990 Favorit. Vývojovou řadu, kterou tehdy v roce 1961 Mladé Boleslavi vyrobili, tvořilo jen 48 kousků. "Ta naše má číslo 43," upřesňuje za ně Jan Karel.
Auta VB budí respekt i dnes
Lidé si v muzeu a depozitáři totalitních vozů budou moct prohlédnout i staré sanitky, pohřební kočár nebo tuzexové vozy, fordy a renaulty a taky Mercedes W115 někdejšího předsedy českého Mercedes klubu.
Nechybí ani luxusní Tatry 603 a 613, kterými se vozili papaláši a vozidla Veřejné bezpečnosti. "Před nimi mají lidé ještě dnes respekt, skoro bychom mohli i rozdávat pokuty, když s autem někde zastavíme," popisuje Kadaš, který před nedávnem vzal auto do Zásady a vloni na Příchovice. Výkladní síň autosalonu RVHP doplní i sovětský Moskvič a rumunský Oltcit.
Přestože ze silnic již auta z 60. až 80. let minulého století skoro zmizela, žádné vraky to nejsou. Většina z nich je naprosto funkčních a pojízdných. "Třeba 1203, ta se dala vždycky nějak opravit přímo na silnici, aby dojela. A bez diagnostiky," vychvaluje Karel. Jedna z nich se dostala třeba do seriálu Vyprávěj. Další se projely ve Zdivočelé zemi nebo Ordinaci v růžové zahradě. "Tím si auta vydělají na údržbu," uzavírá.