Na rekonstrukci trati pracuje i zapůjčený podbíjecí stroj.

Na rekonstrukci trati pracuje i zapůjčený podbíjecí stroj. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Semafory, zábradlí, zeleň. Tramvajová trať do Jablonce bude bezpečnější

  • 23
Po roce strastiplného cestování kvůli stavbě tramvajové tratě mezi Libercem a Jabloncem si řidiči a cestující oddechnou. A nejde jen o to, že cesta mezi městy bude po blížícím se skončení stavebních prací plynulejší. Stane se hlavně bezpečnější.

Nové stavební úpravy mají především výrazně snížit počet dopravních nehod s tramvají, které jsou v celém úseku tratě letitým problémem.

Má je na svědomí souběžná jízda a přehlédnutí rozjeté tramvaje. Motoristy teď při odbočování zastaví semafory. Bude jich celkem dvanáct.

„Hodně si od nových semaforů slibujeme a doufáme, že nehod ubude. Provoz je čím dál složitější a řidiči si tramvaje nemuseli všimnout. Tam, kde už semafory fungovaly, budou po opravě modernější,“ řekl Ludvík Lavička, provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

V roce 2012 se staly v libereckém úseku tratě dvě nehody s tramvají.

V roce 2013 to byly čtyři nehody, z toho v jednom případě srazila tramvaj chodce.

Ze statistik vyplývá, že v místech, kde už semafory slouží, srážky téměř zmizely. Příkladem je křižovatka u lékárny.

Podle policie dosud přinášela problémy i nejednotnost značení. V tom, že semafory hlídaly přejezdy jen někde.

„Neliberečtí řidiči byli v ještě větším ohrožení, pokud zapomněli, že jedou vedle tramvajové trati. Semafory určitě pomohou snížit počet nehod,“ míní komunikační inženýr libereckého dopravního inspektorátu Vlastimil Malý.

Zlepšení v celém úseku opravované tratě ale bude celá řada. Ze srovnání vizualizací a stavu před opravou vyplývá, že zastávky budou nejen příjemnější, ale i bezpečnější.

Ve Vratislavicích oddělí koleje od chodníku zelený pás, který dokáže eliminovat dosud hrozící kolize s chodci. Bezpečí zvýší třeba i takový detail jako zábradlí, které přibude v zastávce U Pivovaru.

U jabloneckého Brandlu se zase zastávka posune do míst původních násypek uhlí. Tramvaj tam pojede obloukem o podstatně větším poloměru a silnice se rozšíří. U kostela ve Vratislavicích zanikne nebezpečné křížení kolejí a silnice.

Nově řidiči překonají trať jen na světelném přejezdu vedoucím k Intexu a na malé parkoviště u kostela se dostanou po nové spojce.

Provoz na meziměstské trati bude podle Lavičky mnohem plynulejší, oprava by mohla cestu tramvají zrychlit až o minutu.

Například od Nové Rudy po zastávku U Lékárny přibudou dvě koleje. Díky přestavěné smyčce Vratislavice vznikne výhybna dlouhá 300 metrů.

V budoucnu to umožní jezdit do Vratislavic v intervalu pět minut. Tramvaje mezi Vratislavicemi a Libercem se mají rozjet od půli dubna, se zprovozněním celé trati až do Jablonce se počítá v červnu.