Strženou lávku přes řeku Nisu nahradila unikátní lanovka, takzvaný transbordér.

Strženou lávku přes řeku Nisu nahradila unikátní lanovka, takzvaný transbordér. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Vyplaveným obcím pomůže gondolový most, míní Chrastava a chválí si ho

  • 1
Chrastava, které před třemi roky katastrofální povodně zničily lávku přes Lužickou Nisu, chce inspirovat další starosty. Vedení města se totiž rozhodlo vybudovat unikátní a levné zařízení k přepravě lidí přes řeku: transbordér neboli gondolový most. Náramně se osvědčil.

"Mohli bychom být rádi, že máme něco, co nikde jinde než u nás není, ale objektivně řečeno, to je velká škoda. Znovu jsem si to uvědomil při letošních povodních," poznamenal chrastavský starosta Michael Canov.

Dílo, které pro Chrastavu vyprojektoval a spolu se svými studenty vybudoval pražský architekt Rajniš, nemusí být podle starosty jen v Chrastavě.

"Může sloužit všude tam, kde zapadne do přírodní scenérie, není tam extra velký provoz, zato tam hrozí velká voda," domnívá se starosta.

Takzvaný transbordér na ruční pohon je vlastně samoobslužný dřevěný kabinkový přepravník. Tento gondolový most dodnes pracuje bezchybně v těsném sousedství železničního mostu.

Spojuje elektrárenskou osadu Kolonka s železniční zastávkou Machnín-hrad. Překonává vzdálenost 13 metrů a stal se i vyhledávanou turistickou atrakcí.

Co je transbordér

Transbordér je upravená lanovka. K dopravě přes překážku užívá kabinku zavěšenou na kladkách.

Kabinkou pohybují přímo cestující tím, že tahají za lano.

Kladkostroj je sestavený tak, aby cestující nemuseli vynakládat velkou sílu.

I když jde o velmi efektivní a levné řešení postavené na jednoduchém principu, Chrastava je zatím v rámci celé země ojedinělá.

"Povodně skončily a nastává čas pro řadu obcí přemýšlet, jak se proti nim ochránit. Mám pocit, že by v některých případech transbordéry mohly být užitečné," míní Canov.

Netradiční gondolový most ze dřeva stál 649 tisíc korun, což bylo asi šestkrát méně, než by stála ocelová konstrukce o srovnatelné nosnosti.

"Je dodržena dokonalá bezpečnost, velká voda mu neublíží. Nosný prvek transbordéru je velmi vysoko nad řekou a vlastní vozíček je vyklápěcí. I toky, které stoupnou o pět nebo sedm metrů, zařízení nezničí," zmínil Rajniš.