Silnice mezi Libercem a Jabloncem se narovná.

Silnice mezi Libercem a Jabloncem se narovná. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Stavba na dva roky uzavře frekventovanou silnici z Liberce do Jablonce

  • 5
Už v březnu vypukne dlouho připravovaná stavba silnice mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Přinese s sebou značné dopravní komplikace. Silnice se uzavře 29. března. Uzavírka potrvá šestadvacet měsíců - naplánována je až do května 2018.

Nová silnice se dvěma pruhy do Jablonce a jedním do Liberce, kde budou moci auta jezdit devadesátkou, je už velmi potřeba. Podle údajů z posledního měření intenzity dopravy z roku 2010 projelo úsekem za čtyřiadvacet hodin 9,5 tisíce vozidel.

Za šest let přitom doprava ještě narostla. Na silnici často vznikají kolony, v serpentinách se totiž nevyhnou kamiony. Potíže vznikají i při sněžení nebo dopravních nehodách, kdy se silnice ucpe.

Silnice do Jablonce

Trasa chystané silnice z Jablonce nad Nisou do Liberce.

Silnice I/14 - Kunratice - Jablonec nad Nisou je hlavní trasa nové silnice, která bude měřit 2514 metrů, objeví se na ni nově dva mosty o celkové délce 161 metrů. Silničáři musejí vybudovat také šest protihlukových stěn, dlouhých 808 metrů a šest opěrných zdí v délce 679,6 metrů. Stavba má začít v březnu a objízdná trasa povede přes Vratislavice nad Nisou. Silnici má postavit firma M-Silnice z Pardubic. Její cena vyjde na 296 488 881 korun bez DPH. Peníze na vylepšenou silnici přijdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Stavba nové silnice vyjde na 360 milionů korun,“ uvedla mluvčí ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Příprava si vyžádala rozsáhlé kácení. „Les se kácel v hodně nepřístupném terénu,“ přiblížila Ledvinová.

V příštích dvou letech stavba a s ní spojená uzavírka přinesou řidičům značné problémy. Liberecký kraj původně požadoval, aby úplná uzavírka neplatila pro zimní období. Nyní ale po jednání ustoupil.

„Zhotovitel nás přesvědčil o tom, že to technicky nejde. Nebylo by tam možné bezpečně zachovat provoz,“ zmínil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.

Stavba se může prodloužit

V případě špatných klimatických podmínek může firma termín konce stavby prodloužit až do podzimu. Samotná stavba je naplánovaná na 33 měsíců. „Je to dlouhá doba a stát se tam může cokoliv, s čím projekt nepočítal,“ domnívá se vedoucí libereckého odboru dopravy Pavel Rychetský.

Velké komplikace přinese uzavírka cestujícím v hromadné dopravě, kterou objednává Liberecký kraj. Ten zatím předběžně vyčíslil, že kvůli uzavírce bude muset na zajištění dopravy vyčlenit o 1,5 milionů korun ročně víc.

„Ještě není dořešeno, jestli bude kraj zajišťovat a objednávat všechny autobusy, nebo třeba dáme městům větší příspěvek, aby se zintenzivnil tramvajový provoz,“ nastínil Čáp.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou už případné zkrácení intervalů v ranních nebo i v odpoledních špičkách prověřoval. Namísto čtyř spojů v hodině by mohly přibýt další dva spoje. Tramvaje by pak jezdily po deseti minutách.

„V našich možnostech to je, otázkou je další financování,“ naznačil ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. „Jak se cestující zachovají, zda zůstanou v autobusech, půjdou na tramvaj nebo železnici, ukáže vždy až praxe během prvního měsíce,“ poznamenal Wejnar.

Autobusy by měly jezdit přes Vratislavice. „Díky tomu, že se výrazně prodlouží jízdní doba na autobusové lince Jablonec, Mšeno, Liberec, přímo se nabízí vyzkoušet přidání spojů na tramvajové lince. Mnoho lidí ze Mšena by zcela jistě tramvaje využilo, i kdyby museli přestupovat,“ je přesvědčen dopravní specialista Jindřich Berounský. -