Počty mrtvých na silnicích Libereckého kraje jsou alarmující. Policie proto bude víc hlídat hlavní silniční tahy. (ilustrační snímek)

Počty mrtvých na silnicích Libereckého kraje jsou alarmující. Policie proto bude víc hlídat hlavní silniční tahy. (ilustrační snímek) | foto: Martin Adamec, MAFRA

Při nehodách loni zemřelo osmadvacet lidí. Nejvíc za posledních šest let

  • 1
Na silnicích v Libereckém kraji loni zemřelo dvacet osm lidí, což je nejvíc lidí za posledních šest let. A strmý nárůst je patrný i meziročně, kdy mrtvých přibylo o 40 procent.

Loni byl vyšší i počet těžce zraněných. Těch sanitky odvážely sto šestnáct. Je to o osm více než předloni.

Mezi obětmi nehod bylo loni třináct řidičů, sedm spolujezdců, dva motocyklisté a šest chodců.

Policisté se chtějí letos ještě víc zaměřit na prevenci. Intenzivněji budou „hlídat“ silnice prvních tříd.

„Chceme se více zaměřit na úseky silnic, kde se nehody s vážnými následky stávají. Podle vývoje to jsou silnice vyšších tříd a úseky silnic mimo obce. Z osmadvaceti smrtelných nehod se jich dvanáct stalo na silnicích prvních tříd,“ nastínil krajský vedoucí dopravní policie Jaroslav Řehák.

Z hlediska bezpečnosti provozu je dnes velmi problematická silnice od hraničního přechodu s Polskem od Habartic na Liberec.

Nebezpečný úsek u hranic

Řidiči tam velmi často překračují povolenou rychlost. Havarují nejen kvůli rychlosti, ale i v důsledku nesprávného způsobu jízdy. Často jsou to Poláci, kteří míří za prací do liberecké průmyslové zóny.

Osmačtyřicetiletý Polák byl i jedním z osmadvaceti loni usmrcených. Zemřel v září, když kvůli technickému problému zastavil nedaleko Dětřichova a do jeho auta o chvíli později narazila sanitka.

„Riziková je silnice zejména v době střídání směn, hlavně ráno mezi šestou a sedmou a pak kolem jedné a druhé odpoledne a kolem dvaadvacáté hodiny,“ upřesnil Jaroslav Řehák.

Intenzivněji se policisté zaměří také na silnici v okolí Máchova jezera a Doks. Také tam dochází k vážným dopravním nehodám.

Na sklonku minulého roku na hlavním tahu mezi obcemi Obora na Českolipsku a Bělou pod Bezdězem zahynuli dokonce dva policisté, když se jejich dodávka srazila s kamionem.

Častější kontroly budou i na Jablonecku

Spěchali na hraniční přechod Petrovice převzít od německých kolegů osobu, na kterou byl vydán evropský zatykač.

Častější kontroly mohou řidiči očekávat i na silnici I/9 na Českolipsku a I/10 na Jablonecku. K rychlejší jízdě svádí především motorkáře. Alarmujících je i šest mrtvých chodců. Je jich o tři více než v předchozím roce.

Podle šéfa dopravní policie by mohla pomoci připravovaná novela zákona, která by měla zavést povinnost reflexních prvků u chodců pohybujících se v neosvětlených místech. Předpis patrně začne platit v říjnu.

„Reflexní prvky by určitě pomohly, řidič je snadno zpozoruje. Na Slovensku už nařízení platí, počet usmrcených chodců se tam snížil,“ doplnil Jaroslav Řehák.

V intenzivní prevenci bude pokračovat i BESIP. Chystá například pokračování programu pro začínající motocyklisty. Ti nejsou dostatečně vyježdění, přitom si velmi často pořizují silné stroje a přecení na nich své schopnosti. Zaměří se i na dopravní výchovu dětí.

Kraj podpoří dopravní hřiště

„Finančně podpoříme provozovatele dopravních hřišť a také se budeme věnovat dětem přímo ve školách,“ zmínil Vladimír Mastník, krajský radní pro dopravu.
Pomoci by mohly i stavební úpravy na některých rizikových silnicích.

„V Habarticích připravuje Ředitelství silnic a dálnic ostrůvek, aby se snížila rychlost při vjezdu do obce,“ nastínil jednu z úprav krajský vedoucí dopravy Jan Čáp.

Díky zúžení by měla být bezpečnější i křižovatka u Skalice nedaleko České Lípy. Patří mezi nejrizikovější místa v kraji, jen loni se na ní stalo kolem deseti vážných nehod.