Jiří Janšta předvádí princip čidel na městském autobusu.

Jiří Janšta předvádí princip čidel na městském autobusu. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Cestující v tramvajích mezi Libercem a Jabloncem spočítá paprsek

  • 14
Dopravní podnik chce koupit elektronický systém, který bude počítat cestující na tramvajové lince mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Data by využil k lepšímu nastavení intervalů mezi spoji. Kromě toho by se v budoucnu mohl aktuální počet cestujících zobrazovat na displejích na zastávkách.

Paprsek u dveří dopadne ze shora na cestujícího, který nastupuje do tramvaje nebo vůz opouští. Díky tomuto přesnému počtáři systém přesně ví, kolik lidí právě ve voze cestuje. Ví i to, kolik cestujících nastoupí u Kostela ve Vratislavicích a zda jsou tramvaje plnější v pátek nebo v neděli.

I s daní by systém vyšel na 2,5 milionu korun. Počítá se s jeho osazením do šesti tramvajových souprav na lince 11. Čidla by se měla dát do práce už na podzim. Přesné měření by vydalo skutečné počty cestujících a ucelená data z mnoha dnů. Umožnilo by i nejlepší nastavení intervalů.

Elektronická čidla jsou mnohem přesnější

Dosud dopravní podnik sčítal cestující jen „ručně“ jednou za rok. Jediný průzkum na lince jedenáct vyšel na 220 tisíc korun. Zapojily se do něj desítky najatých brigádníků, převážně z dopravní fakulty pardubické univerzity.

„Kromě toho, že jsou elektronická čidla mnohem přesnější, průzkum můžeme dělat na lince i opakovaně, zaměřit se na jednotlivé dny v týdnu, roční období. Nebo víkendy, které průzkumy dosud nebraly v potaz. Počty cestujících ovlivňuje i počasí nebo různé akce. Teprve pak se dá se získanými daty pořádně pracovat. Mají větší vypovídací hodnotu,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar.

„Kdyby se průzkum dělal pravidelně, zařízení se ekonomicky vyplatí. V podstatě už za deset dnů by bylo zaplacené,“ poznamenal Wejnar.

Cestující se možná dozví, kolik ve voze jede lidí

Přesnost elektronického sčítání je 98 procent. Pomocí infračervených čidel systém počítá lidi od metrové výšky. Například psa tedy nezapočítá. Stejně tak pozná kočárek či rozměrný balík.

„Data pak putují do ústředny, odtud anténou do dopravního podniku,“ objasnil před časem Jiří Janšta z firmy Abirail, která systém dodává.

Dopravní podnik už paprsky využívá u šesti autobusů IVECO Urbanway a jednoho TEDOMu. Během dubna ho chce dokoupit ještě do dalších pěti autobusů. Díky tomu už dokáže dělat dopravní výzkumy na autobusových linkách. Systém například pozná i to, kdy autobus dorazil do zastávky a zda z ní vyjel se zpožděním. Uvažuje se i o tom, že cestující v budoucnu na zastávkách s elektronickými obrazovkami dostanou informaci o zaplněnosti autobusu.

Poslední průzkum proběhl na lince 11 loni v říjnu. Zjistil, že ve směru z Liberce do Jablonce do tramvají nastoupilo 5133 cestujících. Jen ve Fügnerově ulici jich za den bylo 2350. Ve směru do Liberce nastoupilo 5322 lidí. „Více se skutečně jezdí ve směru do Liberce, je to znát v ranní špičce. Zpět už lidé jezdí i jinými způsoby,“ uvedl dopravní specialista dopravního podniku Tomáš Krebs.