Zatím k poslednímu útoku na vlak Trilex došlo v Porajówě, když souprava...

Zatím k poslednímu útoku na vlak Trilex došlo v Porajówě, když souprava projížděla polským územím. Oprava bude stát tisíce eur. | foto: Länderbahn

Vandal ohrozil českého strojvedoucího, když napadl německý vlak v Polsku

  • 13
Neznámý vandal zaútočil kovovými předměty a lahvemi na vlak Trilex, který jezdí mezi Libercem a saskou Žitavou. Ohrožoval tím českého strojvedoucího. Incident vyšetřuje německá policie.

Na polském území přitom nejde o první dramatickou situaci, vlaky společnosti Trilex tam byly napadeny už několikrát. Zatím poslední incident se odehrál předminulou neděli v půl osmé v Porajówě, když vlak projížděl polským územím. Jako první o něm informoval Sächsische Zeitung.

Strojvedoucí si všiml člověka, který kráčel v kolejišti, a vlak zastavil. „Vandal nechtěl uhnout z kolejí. Přišel k vlaku a hodil nějaký kovový předmět do čelního skla. Zvedl ho a hodil ještě jednou. A nakonec do čelního skla ještě hodil pivní lahev,“ přiblížil událost pro MF DNES Michal Barták, vedoucí organizační složky Die Länderbahn, která provozuje vlaky Trilex.

Útokem se zabývá německá policie

Poté, co útočník silně poničil čelní sklo vlaku, poodešel, krátce nato se ale ještě vrátil. Strojvedoucí i průvodčí jej tak stihli ještě vyfotografovat. Fotografii předali německé policii. Andreas Trillmich ze společnosti Die Länderbahn přes Sächsische Zeitung ocenil reakci strojvedoucího.

Zatím k poslednímu útoku na vlak Trilex došlo v Porajówě, když souprava projížděla polským územím. Oprava bude stát tisíce eur.

„Chci upřímně poděkovat našemu českému kolegovi za jeho obezřetné jednání. Naštěstí se nikomu nic nestalo.“ I když vlak byl schopen pokračovat a nabral jen minimální zpoždění, oprava poškozeného čelního skla vyjde podle Michala Bartáka na tisíce eur.

Na polském území už vandalové na vlaky Trilex zaútočili několikrát. „Rozbitá skla od kamenů už jsme tam měli, není to první případ,“ uvedl Michal Barták.
Vysvětlení, proč na německé vlaky útočí polští vandalové, nemá. Vlak přitom na polském území ani nemá zastávku a jen projíždí. Kvůli špatnému stavu trati zpomaluje na 40 kilometrů v hodině.

„Polský úsek vůbec není vizitkou kvalitní železniční dopravy v regionu Trojzemí. Strojvedoucí jsou na polském území už velmi obezřetní a čekají, co se tam vyskytne,“ přiblížil zkušenosti strojvedoucích Michal Barták.

Vandalové skládají kameny na koleje

Sám vlaky mezi Libercem a Žitavou řídí. Podle něj na polském úseku trati mimo jiné zloději stále kradou kabely ze zabezpečovacího zařízení.

„Mnoho řidičů automobilů nerespektuje výstražná znamení na nebezpečném přejezdu, problém je tam i s lidmi, co se tam často pohybují v kolejišti,“ popsal Barták. „Třetí nebezpečnou věcí je házení kamení na vlak nebo sypání kamenů na koleje. Před naskládanou vrstvou kamení jsem už musel zastavovat i já.“

Necelé tři kilometry polské trati jsou dnes na hranici sjízdnosti a německá i česká strana volají roky po opravě. Stavem trati se zabývali i ministři dopravy. Vlaky totiž musejí zpomalovat i na méně než 40 kilometrů v hodině. Přitom na české straně jedou sedmdesátkou, na německé dokonce devadesát.

Kvůli tomu, že vlak musí zpomalovat, nestíhají se dnes návaznosti vlaků. Polákům na trati nezáleželo, protože jim kromě peněz za průjezd územím nic nepřinášela. Polská velvyslankyně Graźyna Bernatowiczová při své únorové návštěvě u hejtmana Libereckého kraje (více najdete zde) ale uvedla: „Chci zdůraznit, že je opravdu vůle toto řešit.“