Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rarita v regálu. Pivovar pustil do běžného oběhu třísetmilionté pivo

  6:26aktualizováno  6:26
Tři sta milionů. Takové číslo má lahev s pivem, která nedávno sjela z linky ve stáčírně vratislavického pivovaru. Ještě koncem minulého tisíciletí by si přitom na budoucnost pivovaru ve Vratislavicích u Liberce nikdo nevsadil.

Třísetmiliontým pivem se stala vratislavická jedenáctka. „Lidé, kteří tento druh piva kupují, tvoří nejpočetnější skupinu našich zákazníků,“ řekl sládek pivovaru Petr Hostaš. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Lahev skončila v některém z tuzemských obchodů,“ zmínil sládek vratislavického pivovaru Petr Hostaš. Její etiketu zdobí příslušná pořadová číslice. „Hodnota etikety do budoucna výrazně vzroste, je to takový Modrý mauricius,“ přirovnal sládek s úsměvem.

Je rád, že výročí vyšlo právě na jedenáctku. „Lidé, kteří tento druh piva kupují, tvoří nejpočetnější skupinu našich zákazníků,“ řekl Hostaš.

Konrad vaří i pro řetězce

Vratislavický pivovar vaří i na objednávku pro různé obchodní řetězce. „Ale popravdě řečeno není to takové, jako když vymýšlíme piva sami. To je jako když jste kuchař a někdo vám dá recept se slovy – uvař mi tohle. Vy to uvaříte, protože to umíte, ale není v tom ta osobní invence, nehrajete si s tím. A pivovar je o hraní. To si takhle sednu do hospody mezi známé a poslouchám, co by chtěli ochutnat a vyzkoušet. Můžu vybírat chmele, slady, prostě si s tím víc vyhrát,“ dodal Hostaš.

I ve Vratislavicích si všimli rostoucí módy malých pivovarů. „Zatím nás o zisk nepřipravují, ale třeba ve Spojených státech jejich podíl přesahuje deset procent. Tam ale už dochází k jevu, kdy minipivovary skupují větší firmy a zavádějí v nich vaření podle stejné receptury. Každopádně je to konkurence, které je dobré si všímat. My ostatně vařit piva jako v minipivovarech umíme taky. Akorát na rozdíl od nich si nemůžeme dovolit vylít várku, když se nepovede,“ podotkl Hostaš.

Pivo nabídnou i v plechovkách

Konrada pijí lidé v Chile, Libérii, Austrálii, Číně, Rusku, Dominikánské republice a mnoha dalších koutech světa. „Téměř polovina naší produkce jde na export. Procestoval jsem díky našemu pivu řadu zemí a je zajímavé sledovat, jak mají tu a onde odlišnou pivní kulturu. V Holandsku nebo Anglii mají například jiné názory na hořkost a pěnivost. V Anglii musejí mít sklenice plné až po okraj a když jsem je učil na české pivo, vysvětloval jsem jim, že u nás se sice netočí pivo až po okraj, ale máme toho ve sklenici ve skutečnosti v podstatě víc, protože pěna kouká ještě nad její okraj. Hodně vozíme do Itálie – tam je výhoda, že jaro a léto tam trvají déle než u nás. Největší odbyt máme v Německu a ve Francii,“ vyprávěl Hostaš.

Obecně rostou prodeje piv v plechovkách, takže v nich budou nabízet své pivo i Vratislavičtí. „A aktuálně plánujeme naše pivní slavnosti: uskuteční se 24. června. Největším tahákem bude skupina Turbo, vystoupí také Seven, Archa, Lucie revival, Sešlost a další. Snad se oproti loňsku vydaří počasí,“ uzavřel Hostaš.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.