Opravené nástupiště a kolejiště už mají také v Tanvaldu.

Opravené nástupiště a kolejiště už mají také v Tanvaldu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z Jablonce do Smržovky už zase jezdí vlaky. Jsou teď tišší a rychlejší

  • 10
Tisícům lidí z Jablonecka se ulevilo. Po výluce se totiž vrátily vlaky na koleje mezi Jabloncem nad Nisou a Smržovkou, takže mohou zase pohodlně a rychle cestovat do škol, práce či za zábavou. Je to první opravený úsek trati z Liberce do Tanvaldu, kterou rekonstruuje Správa železniční dopravní cesty.

„Ulehčilo se dopravě ve městě,“ konstatoval starosta Smržovky Marek Hotovec. „Bylo to zatěžující pro Lidické náměstí, kam se doprava z nádraží přesunula. Autobusy se tady točily v jednom kuse, zhruba od čtyř hodin ráno až do půl jedné v noci.“

Nádraží ve Smržovce je v novém. „Nádherná stavba, povedlo se. Vypadá to pěkně a myslím, že je to i funkční. Navíc vlaky jezdí tišeji,“ pochvaluje si Hotovec.

K nepoznání se proměnila nástupiště i kolejiště. „Jen mě mrzí, že zmizely odstavné koleje, zbyla jen jedna. Proto tu nebude možné využívat nákladní dopravu a znemožní to též pořádání nostalgických jízd. Historickou soupravu nebude možné odstavit,“ přemítá Hotovec.

Na trase se také stěhovaly zastávky. „Zastávka v Jablonci se posunula do skály směrem k Nové Vsi. A v Lučanech opustila bývalou výpravní budovu a přemístila se blíž k centru města,“ informoval dopravní specialista Jindřich Berounský.

Příští rok budou práce pokračovat; krom jiného dojde třeba na výstavbu nových nástupišť v Liberci a Jablonci nad Nisou. Celou trať bude na dálku řídit dispečer z Liberce.

Nádraží v Tanvaldu před rekonstrukcí.

Obnovou projdou i přejezdy, do kterých zasáhnou úpravy železničního svršku a spodku.

Na ostatních přibude zabezpečovací technika. Plynulejší dopravu v zimě zajistí ohřívané výhybky.

Přesto vlaky nebudou kvůli členitosti terénu v průměru jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.

„Více vedení trati v ostrých obloucích a členitém terénu s několika tunely a viaduktem neumožňuje,“ vysvětlil Pavel Blažek ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Pro správu železniční cesty jde o jednu z nejdražších modernizací vůbec. Celkově si vyžádá 876 milionů korun.