Moderních bezbariérových vlaků Stadler mělo po Jizerskohorské železnici k 11. prosinci 2011 jezdit celkem 16.

Moderních bezbariérových vlaků Stadler mělo po Jizerskohorské železnici k 11. prosinci 2011 jezdit celkem 16. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Kraj prohrál další bitvu kvůli vlakům Stadler pro horskou železnici

  • 7
Soud zamítl druhou žalobu Libereckého kraje, ve které chtěl od Českých drah pokutu za pozdě dodané vozy Stadler pro Jizerskohorskou železnici. Kraj za porušení podmínek při nasazování nových vlaků Stadler RegioShuttle během prvního pololetí roku 2012 žádal téměř tři miliony korun.

Obvodní soud pro Prahu 1 rozhodl v srpnu a kraj teď musí zaplatit 150 tisíc korun za soudní poplatky. Právní pře však poběží dál, kraj se proti rozsudku odvolal.

„Rozhodnutí soudu nás překvapilo. Jsme přesvědčeni o tom, že jsme v právu. Proto jsme se i odvolali,“ řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Moderních bezbariérových vlaků Stadler mělo po Jizerskohorské železnici k 11. prosinci 2011 jezdit celkem 16. České dráhy jich ale nasadily jen zhruba polovinu, protože dodávky od švýcarského výrobce nabraly zpoždění.

Žaloby kraj podal v roce 2013, zhruba rok trvalo, než si soudy vyjasnily, komu vlastně kauza přísluší.

České dráhy sice pochybení uznávají, jenže nesouhlasí se způsobem výpočtu pokuty. Zatímco kraj procento nasazení vlaků počítá na každé lince zvlášť, České dráhy ze všech linek jako celku. Konečná suma se pak výrazně liší.

Proto také dráhy zaplatily jen 539 tisíc korun namísto požadovaných téměř tří milionů korun.

„Ve sporu o výši smluvní pokuty za spolehlivost nasazení vozidel v prvním pololetí 2012 České dráhy neuznaly výši pokuty, jak ji kraj vyčíslil. České dráhy uhradily částku pět set čtyřicet tisíc korun,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

My počítáme linky zvlášť, vysvětluje kraj

Vlaky podle ní České dráhy nedodaly kvůli potížím na straně dodavatele. „Ve smlouvě máme stanoveno nasazení nových vozidel v 96 procentech na všech vysoutěžených linkách. České dráhy si to ale zprůměrovaly, když na třech linkách plnily a na dvou neplnily. V průměru za spoje celkem jsou pro ně procenta příznivější a pokuta by pro ně byla nižší. My počítáme linky zvlášť,“ vysvětlila před časem na tiskové konferenci Monika Šulcová z krajského odboru dopravy.

Jde už o druhou žalobu v kauze „Stadler“, kterou Obvodní soud pro Prahu 1 Libereckému kraji zamítl. V té první kraj u soudu napadl nedodání vlaků za prosinec 2011. Kraj za toto období požadoval 2,9 milionu korun, ale dráhy uznaly jen 700 tisíc korun.

Kraj se odvolal i proti tomuto zamítavému rozsudku. „První odvolací jednání bude koncem letošního října u Městského soudu v Praze,“ zmínila Markéta Dědková z tiskového oddělení kraje.

Jizerskohorská dráha zahrnuje železniční dopravu v celém Frýdlantském výběžku a z Liberce na Jablonec, Tanvald a Harrachov a ze Smržovky do Josefova Dolu. Výběrové řízení na zajištění dopravy kraj vypsal už v roce 2008, podmínkou byly lepší služby a moderní vlaky.

Do soutěže se přihlásilo pět zájemců. Nejvýhodnější nabídku podaly právě České dráhy. Zakázku získaly na 15 let. Na nové motorové vozy získaly dráhy peníze částečně z evropských fondů. Nákup nových vozů přinesl větší komfort i zájem cestujících.