Na trať mezi Libercem a Tanvaldem se vrátily vlaky (na snímku včerejší průjezd...

Na trať mezi Libercem a Tanvaldem se vrátily vlaky (na snímku včerejší průjezd přes smržovský viadukt). | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z Liberce do hor jezdí zase vlaky. Na nové trati už se nebudou rozbíjet

  • 38
Na koleje mezi Libercem do Tanvaldem se v pondělí večer vrátily vlaky. Na opravené železniční trati už nebudou trpět ani moderní vozy Stadler, ani cestující. Trať se díky velkorysé opravě stala bezpečnější. Z osmdesáti procent ji uhradila Evropská unie.

Zbytek peněz šel ze státního rozpočtu. Trať se řadí k velmi využívaným. Třeba v Jablonci a v Tanvaldě vystoupí a nastoupí v průměru více než tisíc lidí denně.

Rekonstrukce stála skoro 900 milionů korun (bez DPH), odstartovala již loni a zrychlí dopravu mezi Libercem, Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Vlaky tam budou moci jezdit po třiceti minutách.

„Ale až od třináctého prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády,“ řekla Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid Libereckého kraje.

Na celé trati z Liberce do Tanvaldu platí nyní nejvyšší povolená rychlost 60 kilometrů za hodinu.

V minulosti musely vlaky na některých špatných úsecích výrazně zpomalovat, což prodlužovalo cestu do práce, do škol nebo na rekreaci do Jizerských hor a Krkonoš.

Mizerné koleje s lomenými oblouky ničily nové moderní soupravy Stadler.

Za první rok a půl provozu na nich vznikly škody 14 milionů korun.

Za opravované stadlery musely České dráhy nasazovat horší vlaky. Stávalo se také, že místo dvou stadlerů jezdil pouze jeden a pasažéři se do něj v dopravních špičkách dokonce nevešli.

„Na staré trati docházelo při jízdě k takzvaným rázům,“ připomněl železničář a dopravní specialista Jindřich Berounský. „V lepším případě při nich mohl průvodčí skončit cestujícímu na klíně, ale pokud by někdo na sedadle usnul, hrozilo mu dokonce, že se uhodí hlavou o okno.“

Správa železniční dopravní cesty provedla úpravy zanedbaných kolejí na téměř 28 kilometrech. Nechala vybudovat rovněž nová nástupiště na nádražích a zastávkách. Do rekonstrukce trati patřila modernizace zabezpečovací techniky.

Náhradní dopravu obstarávaly autobusy, v poslední době vozily cestující z Tanvaldu až do Liberce - a zpět.

Modernizace trati obsahuje rovněž nová nástupiště ve stanicích Liberec - Vesec u Liberce, Jablonec nad Nisou, Smržovka a Tanvald. Železničáři vylepšili zastávky v Jablonci nad Nisou, v Jabloneckých Pasekách a v Lučanech nad Nisou. Při úplné modernizaci stanice Tanvald vznikla nová ostrovní nástupiště. Jejich hrana se nachází ve stejné výšce jako podlaha železničního vozu.

Do vlaků se dostanou o hodně snadněji vozíčkáři, děti nebo starší lidé.

Bezpečnější přejezdy, vytápěné výhybky

Rekonstrukce se dotkla i železničních přejezdů. Řidičům aut na nich hrozí mnohem menší nebezpečí než dříve. Elektrický ohřev výhybek se postará o plynulejší dopravu během třeskutých zim.

„Trať je nyní v režimu předčasného užívání, což znamená, že tam stále ještě probíhají dokončovací práce nebo například odstraňování vad,“ konstatoval mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Úpravy na trati ocenil starosta Smržovky Marek Hotovec. „Je nová, zbavená náletových dřevin. Nádraží a stanice hodně prokoukly,“ dodal. Místostarosta Tanvaldu Antonín Bělonožník pochválil nový dřevěný přístřešek pro cestující na zastávce pod největším městským sídlištěm.