Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nevystupovat, neotvírat okna. Před 65 lety vyjel první vlak přes hranici

  11:32aktualizováno  11:32
Skoro sto roků jezdily od roku 1859 vlaky mezi Libercem a Varnsdorfem přes Žitavu. Pak ale přišla druhá světová válka a letité jistoty rozmetala na kusy. Po ní se v pohraničí změnily hranice států a mezinárodní přeprava v květnu 1945 skončila.

Vlak zdobily vlajky, holubice míru a portréty vůdců socialistických zemí. | foto: archiv Víta Štrupla

Kdo by chtěl do Německa, měl smůlu. Všechny vlaky měly cílovou stanici v Hrádku nad Nisou.

Teprve před pětašedesáti lety, na počátku dubna roku 1951, došlo na trati Liberec - Hrádek nad Nisou - Žitava - Varnsdorf k propojení železniční trati s průjezdem přes Polsko a Německo. Byl to sice malý, ale v nelehkých poválečných časech přece jen pokrok.

„První slavnostně vyzdobený vlak se šesti osobními vozy, taženými parní lokomotivou, vyjel z libereckého nádraží. Nacházely se v něm delegace všech tří států doplněné nejlepšími pracovníky závodů Liberecka. Oficiálního přijetí se jim dostalo v Žitavě,“ zmiňují autoři knihy Stalo se na severu Čech.

A sláva to byla vpravdě převeliká: lidé nadšeně mávali z oken, vlak zdobily vlajky, holubice míru a portréty vůdců: Sovětský svaz reprezentoval Josif Vissarionovič Stalin, Německo Wilhelm Pieck, Polsko Bolesław Bierut a Československo Klement Gottwald.

I přes toto malé uvolnění to byly ale pořád těžké doby: v normálním provozu vlak na cizím území nikde nezastavoval a na to, aby nikdo neotvíral ani okna, dohlížela pohraniční stráž, jejíž příslušníci doprovázeli vlak z Hrádku nad Nisou do Varnsdorfu.

Přestože Československo i Německo byly spřátelené země socialistického tábora, přeshraniční ledy tály jen velmi zvolna: osobní hraniční přechod v Žitavě byl otevřen teprve 6. dubna 1977, výstup a nástup cestujících do vlaků na žitavském nádraží byl povolen od 23. května 1982.

V Žitavě zastavují nyní všechny vlaky mířící do Varnsdorfu, některé tu dokonce končí. Osobní dopravu na této trati provozuje německá společnost Vogtlandbahn pod názvem Trilex.

Historie se tak svým způsobem opakuje - po vzniku Československa v roce 1918 zůstala totiž tato dráha v majetku státu Sasko, a tak ji spravovaly německé železnice až do května roku 1945.

V současné době je problémem trati její katastrofální stav na polském území. Kvůli léta neudržovanému polskému úseku mohou jet vlaky touto zemí maximálně rychlostí třicet kilometrů v hodině.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Restaurace a klub Chronos v Jablonci nad Nisou nechce dovnitř pouštět lidi pod...
Klub zakázal vstup lidem mladším 21 let. Může jít o diskriminaci

Populární restaurace a hudební klub Chronos v Jablonci zakázal vstup osobám mladším 21 let. Provozovatelé klubu tvrdí, že mládež do klubu nesmí vkročit proto,...  celý článek

Cena za azylový dům se nakonec vyšplhala na takřka 20 milionů.
Firma vlivného člena ČSSD prohrála. Omluvu od zastupitelky nedostane

Jablonecká zastupitelka a zároveň poslankyně za hnutí ANO Jana Pastuchová vyhrála soudní spor s místní stavební firmou Ventax, kterou spoluvlastní předseda...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.