Opravené nástupiště a kolejiště už mají také v Tanvaldu.

Opravené nástupiště a kolejiště už mají také v Tanvaldu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Lidé v kraji cestují vlakem pohodlněji a bezpečněji. Stálo to miliardy

  • 10
Na vylepšení železnic v Libereckém kraji šly letos rekordní tři miliardy korun. Cestující to výrazně pocítí, například vlaky z Liberce na Jablonec a Tanvald pojedou ve špičkách nebývale často - po třiceti minutách. Na řadě míst mají cestující nové zastávky.

Správa železniční dopravní cesty letos do tratí nalila víc než za posledních deset let dohromady.

„Jízda vlakem bude rychlejší, vlaky už třeba také nebudou po kolejích poskakovat, jízda na opravených úsecích je plynulá,“ uvedl Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid, která je v kraji koordinátorem dopravy.

Lepší cestování bylo vykoupeno řadou výluk, které cestujícím ztrpčovaly život. „Lidem patří dík, že náročné období přetrpěli,“ řekl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Za největší úspěch považuje hotovou trať z Liberce do Tanvaldu a dál k česko-polské hranici. Ta byla zároveň letos největším projektem. Podle informací Správy železniční a dopravní cesty se na ní do modernizací a oprav investovalo téměř 1,377 miliardy korun.

Rekonstrukce Harrachovského tunelu na trati Liberec - Harrachov stála 108,3 milionu korun. Díky ní zase odpadne problém s prosakováním vody do tunelu. Tvořila nebezpečné rampouchy, které zasahovaly do průjezdního profilu a musely se osekávat.

Kvůli tomuto nebezpečí musel vlak přibrzdit na deset kilometrů v hodině. Teď zrychlí. Oprava zlepšila i železniční svršek v přilehlých úsecích.

Nově je dálkově řízena stanice Velké Hamry na trati Tanvald - Železný Brod. Zároveň prošla kompletní rekonstrukcí. Investice se vyšplhaly na 68,4 milionu korun.

Téměř 29 milionů investovala Správa železniční dopravní cesty do zřízení výhybny v Harrachově. Umožní křižování vlaků a přímé spojení mezi Českem a Polskem.

Rekonstrukce českolipského nádraží spolyká miliardu

Přes miliardu stály opravy úseku trati z Liberce na Hradec Králové.

„Odhaduji, že se na ni třicet let nesáhlo, trať byla ve velmi špatném stavu. Na náš popud došlo třeba i k úpravám mostu v Hodkovicích, kudy nemohla jezdit nákladní auta,“ řekl radní Mastník.

Před čtrnácti dny začala rozsáhlá rekonstrukce železniční stanice v České Lípě. Skončí v polovině roku 2017 a spolyká miliardu korun.

Během modernizace vznikne nový podchod, který spojí dvě části města rozpůlené nádražím. Zkrátí cestu z centra na nádraží, lidé se také dostanou lépe do práce v průmyslové zóně. U východu z podchodu vyroste také nová výpravní budova.