Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Po vykolejení stadlera nabíraly vlaky kvůli snížené rychlosti zpoždění

  • 4
Zhruba tři tisíce lidí postihly problémy kvůli překvapivému snížení rychlosti osobních vlaků na trati z Liberce do Tanvaldu. Potíže zavinilo úterní vykolejení moderní soupravy Stadler ve Smržovce.

"Po úterním vykolejení soupravy Stadler ve Smržovce omezila Správa železniční dopravní cesty rychlost na trati mezi Libercem a Tanvaldem. Na devíti místech jezdily vlaky jen deset kilometrů za hodinu. Správa železniční dopravní cesty nedala Českým drahám o snížení rychlosti včas vědět," řekl dopravní specialista a železničář Jindřich Berounský.

Vlaky nabíraly zpoždění patnáct až čtyřicet minut. "České dráhy vůbec nevěděly proč. Několik vlaků musely dokonce zrušit. Komplikace ustaly až ve čtvrtek ráno," dodal Berounský.

Lidé měli potíže dostat se včas tam, kam potřebovali. "Ujížděly jim autobusy, které navazovaly na vlaky. Kdyby České dráhy věděly o omezení rychlosti na trati z Liberce do Tanvaldu předem, nasadily by alespoň mezi Libercem a Jabloncem náhradní autobusovou dopravu," upozornil Berounský.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota s Berounským nesouhlasí. "První pomalou jízdu jsme zavedli ve středu po deváté hodině ráno a České dráhy se o ní dozvěděly pouze o pět minut později. Náš provozní dispečer informoval dispečera Českých drah nejméně dvakrát," tvrdí Drvota.

Příčina úterního vykolejení stadleru se ještě vyšetřuje. Správa železniční dopravní cesty začala po nehodě odstraňovat z kolejí takzvané přídržnice. Domnívala se totiž, že stadler ve Smržovce vykolejil kvůli nim. Právě likvidace přídržnic si pomalé jízdy mezi Libercem a Tanvaldem vyžádala.

Moderní stadlery jezdí na starých tratích

České dráhy nakoupily pro Liberecký kraj šestnáct luxusních vozů Stadler za 800 milionů korun. "Jezdit začaly letos v zimě, ale železniční tratě, po kterých se pohybují, jsou špatné," prohlásil Berounský.

O koleje se stará Správa železniční dopravní cesty. Podle Berounského věděla již v roce 2007, že do Libereckého kraje přijdou nové moderní vlaky.

"Tratě, kde stadlery jezdí, ale nedala do pořádku. Například úsek mezi Prosečí nad Nisou a jabloneckým dolním nádražím je plný takzvaných lomených oblouků. Trpí jak moderní vozy, tak pasažéři. V lepším případě může průvodčí skončit cestujícímu na klíně, a pokud někdo na sedadle usne, hrozí, že se uhodí hlavou o okno," říká Berounský.

Drvota kritiku odmítá. "Trať Liberec - Tanvald je po ukončení pomalých jízd plně bezpečná. Vyskytují se na ní pouze běžné závady a opravují se," řekl Drvota.

Stav tratí kritizuje i vedení kraje

Do Správy železniční dopravní cesty se ale pustil Liberecký kraj. "Výborné technické parametry nových vlakových jednotek Stadler nemohou být využity, pokud Správa železniční dopravní cesty nechává koleje ve stavu, který odpovídá předminulému století. Naše úsilí, aby se zlepšila veřejná vlaková a autobusová doprava, přichází vniveč," tvrdí náměstek hejtmana Martin Sepp.

Berounský nabízí hned několik příkladů, jak železnice v Libereckém kraji za moderními vozy Stadler zaostává.

"Trať mezi Libercem-Rochlicí a Jabloncem nad Nisou prošla poslední větší rekonstrukcí v roce 1977. V posledních týdnech zavedla Správa železniční dopravní cesty mezi Frýdlantem a Jindřichovicemi pod Smrkem tři pomalé jízdy a jednu pomalou jízdu na trati Raspenava - Bílý Potok. V ranních a odpoledních dopravních špičkách se tam opožďují vlaky, což komplikuje navazující autobusovou dopravu,"  poznamenal Berounský.

Berounský Správě železniční dopravní cesty vytýká, že se zabývá jen svými úsporami. "Zapomíná, že by měla sloužit svým zákazníkům - hlavně cestujícím a také Libereckému kraji," shrnul dopravní specialista.