Heřmanice jsou jednou z mnoha obcí na Liberecku, které po povodních zůstaly bez silnice.

Heřmanice jsou jednou z mnoha obcí na Liberecku, které po povodních zůstaly bez silnice. | foto: Ota Bartovský, MF DNES

Voda totálně zničila silnici na Chrastavu. Není jediná

Silnice mezi Novou Vsí a Chrastavou na Liberecku neexistuje, přervala ji mnohametrová průrva. Z jílu někde trčí krátery zlámaného asfaltu. Oprava jen tohoto úseku bude stát desítky milionů korun. Kdy na ni dojde? Nikdo neví.

Podobných úseků totálně zdevastovaných velkou vodou je v Libereckém kraji celá řada. Teprve na konci minulého týdne začaly procházet kontrolami odborníků.

"Někteří starostové se nás snaží dotlačit k tomu, aby se rychle začalo opravovat a silnice dostaly už finální podobu. To ale není možné," tvrdí Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu.

Úřad musí silnice nejdřív zabezpečit a poslat na ně statiky. "Nutná je kompletní kontrola, o kilometr dál může být zničené podloží. Za rok se může silnice pohnout a byly by to vyhozené peníze," poznamenal Sepp.

Liberecký kraj škody na svých silnicích vyčíslil na astronomických 1,5 miliardy korun. Bez pomoci státu je nezvládne dát do pořádku.

Na tak velké opravy kraj nemá

Ministr dopravy Vít Bárta si několik nejzničenějších částí prohlédl v pátek.

ŠKODY NA LIBERECKU

Krajské silnice: 1,5 miliardy korun

Nejvíce poničený úsek: mezi Chrastavou a Novou Vsí

Státní silnice: 50 milionů

Železnice: 114 milionů

Poničených tratí: sedm

"Situace je vážná a já jsem rád, že škody vidím na vlastní oči. Pro středeční diskusi na vládě, která nás čeká, je osobní kontakt maximálně důležitý. Faktem je, že dnes máme vyčíslené náklady, ale škody mohou ještě růst," uvedl ministr.

Kolik stát nakonec pošle, si Bárta netroufal odhadnout.

"Rychlost oprav záleží na tom, v jaké míře dostaneme pomoc od vlády. Je to suma nad naše možnosti, půjčka je také nesmysl. Odříznuté zůstaly převážně sociálně slabé regiony," zmínil náměstek Sepp.

Státní silnice dopadly lépe

Škody na státních silnicích první třídy jsou ve srovnání s krajskými relativně malé. Pohybují se kolem padesáti milionů.

Nejhorším úsekem byl zatím zcela zničený úsek silnice I/13 z Liberce do Frýdlantu u Dětřichova. V silnici voda vyhloubila sedmimetrový kráter a řidiči museli jezdit přes obec. Od pátku už projedou po hlavním tahu.

"Zatím jde jen o provizorní opravu, aby netrpěla doprava do zaplaveného frýdlantského výběžku. V polovině září chceme zahájit stavbu nového mostu a do zimy bychom jej chtěli postavit," zmínil ředitel oblastního Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček.

Úsek mezi novou vsí a Chrastavou patří k nejzničenějším na Liberecku.