Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výklady obchodů v Liberci dříve a nyní: eleganci nahradil nevkus

  8:17aktualizováno  8:17
Tam, kde dřív výkladním skříním a štítům obchodů vévodila architektonická a aranžérská pečlivost, panuje dnes často nevkus a výsměch celému okolí. Dokládá to sbírka fotografií a návrhů, kterou shromáždil liberecký patriot Ivan Rous.

Dům v ulici 5. května. | foto: archiv Ivana Rouse

„Narazil jsem na ně ve stavebním archivu - je to jakýsi vedlejší produkt při shánění podkladů pro rekonstrukční mapu Liberce, kterou připravuji a trochu se pozdržela,“ vysvětluje Ivan Rous.

Dříve k reklamě obchodníci přistupovali jinak. „Když už si někdo dělal vývěsní štít či jiné označení provozovny, dělal ho s tím, že by měl nějakou dobu vydržet, což je odráželo samozřejmě v použití kvalitnějšího materiálu: skla, ušlechtilého kovu a dřeva. Ne jako dnes polepy a plast,“ říká památkář Jaroslav Zeman.

Města byla zároveň mnohem méně zahlcena světelným smogem. „Neon, to bylo něco a zároveň znak velkoměstskosti,“ podotýká Zeman.

„Obchodníci neměli potřebu se vzájemně utloukat světelnými poutači a brutálními polepy. To nejdůležitější ale je, že tehdy měli, alespoň podle mě, větší vkus.“

Když Zeman vzpomíná na dřívější časy, zní to v dnešní době téměř jako zkazky z dob dinosaurů.

„Většinu vývěsních štítů, označení provozoven, ale i velkoformátových reklam malovaných na fasádu dělali výtvarně vzdělaní lidé a písmomalíři, což je obor, který je dnes prakticky na vymření. Stejně tak o výlohy se starali aranžéři, dnes rovněž na vyhynutí. Ti znali základy kompozice, takže výlohy vypadaly jinak, než když se tam dnes loupne figurína a kolem toho naháže pár hadrů, jakože hezké a na výlohu se nalepí obří reflexní nápis SALE,“ povzdychl si památkář.

Stejně tak je nemyslitelné, že by dnes navrhoval umístění reklam a vývěsních štítů na fasády architekt - tak, jak tomu bylo dřív.

Fotogalerie

„Proto i za socialismu, kde se na to pořád alespoň trochu dbalo, byla úroveň označení prodejen a onen obchodní parter města po výtvarné stránce mnohem víc na výši. Nebylo to tedy jako dnes, kdy si kdejaký jouda, co umí základy na počítači, udělá návrh štítu nebo plachtu s nahotinou, bourákem a nápisem z odporného fontu a barevným bordelem kolem, aby byl co nejvíc vidět. Pak to celé flákne na barák tak, že dům ani není vidět,“ zlobí se Zeman.

Zatímco v Liberci nezřídka vládne nevkus, jinde se při tvorbě vývěsních štítů a výzdobě výloh drží tradic. Třeba v Německu.

„Krásnými příklady jsou třeba Žitava, Budyšín nebo Zhořelec. Tam si to hlídají a když už má někdo označený obchod nebo provozovnu, je to spíš formou vývěsního štítu, který je pro městský parter typický. A když už se vytvářejí velkoformátové reklamy, bývají klasicky malované na fasády,“ poukázal Zeman.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Novoborský bar Pivní pomoc, kde se takzvaný mačetový útok v srpnu 2011 odehrál.
Šest let od mačetového útoku. Byl to křest ohněm, vzpomíná starosta

Před šesti lety se v baru v Novém Boru odehrál takzvaný mačetový útok. Událost se stala roznětkou rasových nepokojů na severu Čech a několika protiromských...  celý článek

Dům, ve kterém se incident odehrál.
Byly s ním jen problémy, říkají sousedé muže, který údajně zabil tchyni

Báli jsme se, že se něco stane, ale že to dojde až takhle daleko, to by si nikdo z nás nemyslel. Tak líčí vztahy v rodinném domě na okraji Liberce sousedé...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.