Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terminál MHD v Liberci slouží už dvacet let. Potřebuje jen drobné opravy

  6:43aktualizováno  6:43
Tramvaje, autobusy, taxíky, do toho davy lidí. Jedním z nejrušnějších míst krajské metropole je terminál městské hromadné dopravy ve Fügnerově ulici. Začal sloužit před dvaceti lety, v září 1996.

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se nové stanoviště MHD ve Fügnerově ulici otočit oproti tomu původnímu o devadesát stupňů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Před stavbou terminálu jsme měli zázemí rozmístěné na několika místech po městě. Dispečink byl ve starém domě ve Fügnerově ulici, který je dnes součástí Fora, pak sídlil v paláci Dunaj nad dnešním KFC, předprodej jízdenek byl zase jinde, prostory pro řidiče a personál byly nevyhovující. Bylo třeba to nějak sjednotit,“ vzpomínal provozně technický ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Ludvík Lavička.

Hlavní úkoly byly tehdy dostat tramvaje z Revoluční ulice, upravit linky autobusů tak, aby nejezdily od nádraží třídou 1. máje a pak po Soukenném náměstí a dát novou tvář ulici Fügnerově.

„Tam vedly uprostřed manipulační koleje, tu a tam stály všude možně autobusy a byla tam spousta mrtvého místa. Bylo to tím, že to tam vznikalo postupně, lepilo se to jako když si vlaštovky staví hnízdo,“ dodal Lavička.

Terminál měl pár chyb

Bylo jasné, že aby se dostaly autobusy do přirozené linky, musí se stanoviště MHD otočit o devadesát stupňů. „Což se stalo, vytvořil se terminál s ostrovním nástupištěm a do něj se umístilo vše, co je třeba: zázemí řidičů, dispečink, předprodej jízdenek a další,“ řekl ředitel.

Pár chyb terminál zpočátku měl. „Architekti by neměli projektovat,“ usmál se Lavička. „První problém byl ten, že na terminálu nebyly okapy. Déšť a sníh ze střech nástupišť padal na střechy autobusů a z nich odletoval přímo na lidi, kteří do nich nastupovali. Takže jsme museli dodělat okapy. V rámci lepšího pohodlí cestujících, kteří si kupovali jízdenky, jsme také upravili a rozšířili předprodej.“

Pamětníci si možná vzpomenou, že původně jezdily autobusy kolem zastávek po dlažbě. Dnes vede kolem terminálu asfaltový koberec.

„Od roku 1996 do roku 2008 se dlažba třikrát opravovala. Mohl za to chemický posyp v zimě. Zpočátku měřily kostky na výšku osm centimetrů, když jsme je pak odstraňovali, měly třeba jen čtyři centimetry. Byly doslova rozpadlé na prach od chemického posypu. Nový asfalt je speciální a těch osm let drží. A to si představte, že terminálem v různých směrech projede dva tisíce čtyři sta autobusů denně,“ upozornil Lavička.

Terminál kdysi také obklopovaly okrasné betonové koule, zvané podle architekta Kotasovy. „To byl tedy nápad. Něco takového tam nemělo vůbec být. Nebudu ani říkat, kolik autobusů poničily,“ povzdechl si Lavička.

Čekárna se neosvědčila

Cestujícím dříve sloužila rozlehlá čekárna. „Ta se ale neosvědčila. Byl v ní automat na jízdenky a zaměstnanci, kteří ho opravovali, se tam báli chodit. Za den se v čekárně nasbíraly čtyři pytle odpadků. Poté uvnitř začal fungovat bufet, ale také to nějak nešlo. Nakonec uvnitř vznikla služebna městské policie,“ konstatoval Lavička.

Terminál je provozně náročný, v létě i v zimě. „Je to prostě stavba ze skla, polykarbonátonových desek makrolon a železa. Ale i po dvaceti letech je v dobrém stavu a nepotřebuje nějakou rozsáhlou rekonstrukci. Občas se nějaký problém vyskytne, třeba se zatékáním, ale není to nic vážného,“ sdělil ředitel Lavička.

Před časem například prošly opravou hodiny, které se svého času rozcházely i o několik minut.

„Nebylo to ale způsobeno strojky. Hodiny dostaly nové převodovky, protože původní převody už přeskakovaly,“ podotkl Lavička. Výměnu absolvovalo i osvětlení. „Ještě to ale není hotové. Takový ten bílý kanál, ve kterém byly původně zářivky, projde výměnou – už máme připravený nový a umístíme ho zase pod střechu,“ nastínil Lavička.

Čeká se na další rekonstrukce

Rekonstrukce také čeká úsek, kde je mezi kolejemi uprostřed terminálu dlažba, zalitá zčásti asfaltem. Autobusy přes toto místo jezdí raději krokem.

Týdeník 5plus2

Každý pátek zdarma

5plus2

„To je provizorní. Příští rok už to bude opravené. Dlažba kolem kolejnic se odstraní a nahradí ji litý asfalt, jako tomu je třeba na Šaldově náměstí. Dlažba je hezká, ale v tak silném provozu nemá šanci. Neudrží to. Stejně tak zmizí vyježděná, nerovná dlažba z přejezdů u Anenského dvora,“ uvedl Lavička.

„Čeká nás též úprava rozvodů elektřiny a když budou dostupné finanční prostředky, rádi bychom terminál natřeli. Jeho střední část už natřená je, ale zbytek ne.“





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policejní vrtulník EC-135
Roční dítě se v Harrachově opařilo horkou vodou, letěl pro něj vrtulník

Horkou vodou se v sobotu večer opařilo roční dítě v hotelu Sklář v Harrachově. Na místě zasahovala Horská služba i záchranářský vrtulník.  celý článek

Miloň Čepelka pokřtil nový sirup s příchutí maliny.
Sirupy z prádelny slaví deset let, novinku pokřtil Miloň Čepelka

Jablonecký výrobce sirupů, medicinálních vín a medovin, společnost Kitl, slaví deset let existence a zažívá své nejúspěšnější období. Výrobky firmy již...  celý článek

Jezdci na longboardech svištěli až devadesátikilometrovou rychlostí.
VIDEO: Longboardy se řítily z Kozákova i stovkou, od závodníků létaly jiskry

O hoře Kozákov se poslední léta mluví především jako o místě, ze kterého vzlétají a často i v korunách stromů nedobrovolně přistávají paraglidisté. Jeden...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.