Areál, v němž dnes sídlí v pronajatém pavilonu G Technické muzeum, se má do budoucna zaplnit historickými vozy, motorkami, tramvajemi, ale i letadly či obrněnou vojenskou technikou. Vize počítají třeba i s raketou.
Tím nejdůležitějším ale budou dílny pro školáky i studenty středních a vysokých škol. „To je ten hlavní důvod, proč Technopark chceme. Celou dobu usilujeme o to, abychom děti přesvědčili, že technika je nádherný obor, fascinující a má smysl se jí věnovat, jít do učení nebo ji studovat,“ prohlásil Jiří Němeček, ředitel Technického muzea.
Podle něj existuje několik způsobů, jak děti k technice přitáhnout. Buď se jim ukáže, jak funguje v praxi, anebo se jim dá prostor, aby si samy něco vyrobily vlastníma rukama a přemýšlely nad tím.
„Chceme, aby neseděly jen nečinně u počítačů, ale aby si dokázaly udělat představu o tom, co je pro ně zajímavé,“ doplnil Němeček.
Dílny, kde dostanou už i děti z mateřských školek možnost osahat si nářadí, budou umístěné v zadním, schodovitém pavilonu. Kromě školáků tu budou probíhat také rekvalifikační kurzy a na praxi do nich budou chodit i studenti ze středních škol a učilišť.
„Podnikatelé Liberecka již dlouho volají po tom, že potřebují kvalitní absolventy škol. Tady by mohly fungovat dílny i pro základní školy,“ podotkl Tomáš Kysela, náměstek libereckého primátora.
Podle něj pomůže Technopark znovuvzkřísit značku Libereckých výstavních trhů. „Věřím, že bude zase známa po celé republice, stejně tak i v Evropě,“ doplnil náměstek.
Kromě technických lákadel bude park sloužit jako veřejné dětské hřiště i relaxační místo. K tomu poslouží jak herní prvky, tak i třeba fontány. A k vidění budou kromě expozice Technického muzea třeba i historické tramvaje. Do jednoho z pavilonů se totiž přestěhuje i Boveraclub.
Spolek pečuje v Liberci o šest tramvají, v depozitu má ale i dva autobusy a v současné době opravuje vůbec první libereckou tramvaj z roku 1897.
Zatím jsou historické tramvaje umístěny na různých místech liberecké vozovny a lidem se představí jen při zvláštních jízdách během roku, anebo při dni otevřených dveří.
„Tím, že získáme možnost vystavit naše tramvaje v bývalém areálu LVT, je alespoň můžeme pravidelně zpřístupnit veřejnosti, navíc se mohou udržovat v provozu, což lidi láká nejvíce,“ zmínil Tomáš Krebs, člen Boveraclubu.
Autoři projektu věří, že Technopark začnou budovat už příští rok. Od Vojenského historického ústavu v Praze si půjčí třeba obrněné vozidlo anebo raketu.
„Na nutnou opravu a rekonstrukci pavilonů je potřeba asi jedenáct milionů korun. Za těch zbylých devět milionů pak můžeme celý areál zkrášlovat,“ dodal Němeček.