Trať budou obsluhovat vlaky Stadler.

Trať budou obsluhovat vlaky Stadler. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z Liberce do Polska pojede vlak přímo, lyžařům a bikerům odpadne přestup

  • 4
Cestující na železnici čeká historický průlom, z Liberce do Sklářské Poruby v Polsku začnou poprvé jezdit přímé vlaky. Na jednu jízdenku zaplacenou v korunách budou moci cestující bez přestupu v Kořenově dojet do Polska patrně už od prosince.

Novinka zcela jistě přitáhne na velmi atraktivní trať další lyžaře, bikery i turisty, kteří spojení přes Tanvald a Harrachov do Sklářské Poruby hojně využívají. Zájem o něj roste už teď, i když se musí přestupovat v Kořenově a platit ve dvou měnách.

Zjednodušení podmínek, k nimž patří i sjednocení jízdného, umožní dodatek smlouvy mezi Libereckým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím. Schválili jej krajští zastupitelé.

„Zcela jednoznačně jde o průlom pro celou přeshraniční železniční dopravu. Historicky přímé vlaky na Liberec na této trati neexistovaly. Vyjely jen u vyhlašovaných příležitostných jízd,“ zhodnotil chystanou novinku dopravní expert Českých drah Jindřich Berounský.

Trať byla v úseku z Kořenova do německého Hirschbergu, což je dnešní polská Jelení Hora, už roku 1923 elektrizována. Od roku 1945 byla ale pro dopravu uzavřená. Pravidelné vlaky se na ni vrátily až v srpnu 2010 po rekonstrukci, jež stála 138 milionů korun.

Každý rok na trati přibývají cestující

„Je to turisticky atraktivní trať, každý rok nám přibývá mezi 20 a 30 procenty cestujících, což je v dnešní době jev nevídaný,“ řekl již dříve Pavel Jaško, vedoucí libereckého střediska společnosti GW Train, která dnes přeshraniční dopravu zajišťuje.

„Trať je velmi zajímavá tím, že od jara do pozdního podzimu láká cyklisty, v zimě lyžaře. V poslední době je markantní zájem z o svezení z polské strany,“ potvrdil fenomén železniční expert Berounský.

Nejvýše položenou polskou tratí se cestující dostanou až do výšky 886 metrů nad mořem. Z Jakušic pak stačí popojet ještě několik desítek metrů a například bikery odmění velmi dlouhé a adrenalinové sjezdy.

Podle Berounského roste obliba tratě i díky tomu, že se v poslední době podařilo vyřešit návaznosti i na dálkové vlaky z polského vnitrozemí, které pokračují z Jelení Hory až do horské Sklářské Poruby.

Oživení česko-polské trati odstartovalo před pěti lety společným projektem Libereckého kraje a Dolnoslezského vojvodství. Vše začalo rekonstrukcí trati včetně nádraží ve Sklářské Porubě.

O prázdninách vlak každé dvě hodiny až do večera

Celý úsek je dlouhý 22 kilometrů. Letos by měla být dokončena rekonstrukce trati z Tanvaldu do Liberce, a tak by provozu přímého spojení z Liberce do Polska nemělo už nic bránit. Moderní vlaky Stadler Českých drah, které dnes končí v Harrachově, by pak měly jezdit až do Sklářské Poruby.

Kvůli rostoucímu zájmu o trať přibylo letos na trase i několik spojů. Každý den jezdí z Kořenova do Sklářské Poruby čtyři páry vlaků, v zimní a letní sezoně přidává dopravce další dva páry vlaků navíc a o letních prázdninách přibude ještě jeden vlak večer.

„O prázdninách tak bude jezdit sedm párů vlaků, zhruba každé dvě hodiny pojede vlak,“ dodal Jaško.

Jindřich Berounský je přesvědčen o tom, že vlaky ani tak nebudou v sezoně stačit. „Patrně se budou muset řešit speciální cyklovlaky. Oficiálně se má do jednoho Stadlera brát deset kol, v praxi to ale vypadá tak, že v jednom voze jede i pětadvacet jízdních kol. Nárůst zájmu cyklistů je obrovský,“ upozornil Jindřich Berounský.

Od 13. prosince by měli cestující až do Polska jezdit s jedním dopravcem za jednotný přeshraniční tarif, podobně jako tomu je od roku 2010 na trati z Liberce do německé Žitavy a dál do Varnsdorfu.