Kamiony možná nebudou jezdit centrem Turnova.

Kamiony možná nebudou jezdit centrem Turnova. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Kraj plánuje v Českém ráji další silnici, z Turnova odvede auta na Semily

  • 5
Ne jedna, ale hned dvě silnice by v budoucnosti mohly protnout Český ráj. Kromě často diskutované rychlostní silnice I/35 kraj aktuálně zvažuje postavit „spojku“ mezi touto silnicí a Semily. Asi sedmikilometrový úsek by začínal v Žernově a pokračoval přes Tatobity až k napojení na stávající silnici na Zeleném háji.

Auta přijíždějící do Českého ráje po I/35 od Hradce Králové by tak nemusela do Semil, Lomnice nebo Jilemnice jezdit přes Turnov, kterému by to ulehčilo. Náklady na stavbu spojky by činily 500 milionů korun a prozatím existuje šest variant, kudy by mohla vést. Liší se od sebe jen lehce.

„Turnov potřebuje obchvat, ale stavět jej hned vedle plánované trasy I/35 by byl nesmysl, vedly by zde dvě stejné silnice vedle sebe. Proto jsme s ministerstvem dopravy a dotčenými městy a obcemi vymysleli řešení napojit budoucí I/35 se Semilskem,“ potvrdil záměr liberecký hejtman Martin Půta.

Spojka se ale nezačne budovat dříve než rychlostní silnice I/35, u které se počítá s prvním kopnutím do země až po roce 2027. Ani u ní navíc ještě není jasné, kudy povede. Šéf libereckého Ředitelství silnic a dálnic Josef Jeníček uvedl, že další tři roky bude trvat, než se k silnici vyjádří všechny kompetentní úřady a definitivně se rozhodne o její trase.

Žernov protnou dva mosty

Plánovaná spojka, která se v dokumentech nazývá Přeložka silnice II/283 Žernov - Zelený háj, by spadala do kategorie silnic II. třídy. Návrh se ale nelíbí starostovi Žernova Zdeňku Mrkvičkovi. Obec, kde žije trvale přibližně 170 obyvatel, by přetnuly dva gigantické mosty.

„Samotná přeložka by nám nevadila, ale u Žernova se počítá s mimoúrovňovou křižovatkou s jedním mostem o délce 500 metrů a výšce 30 metrů a pak ještě druhým mostem dlouhým 280 metrů a vysokým 16 metrů. To by dramaticky změnilo ráz obce,“ hněvá se starosta.

V Tatobitech jsou k navrhované silnici smířlivější, neboť by je tolik nezasáhla. „Sice by silnice proťala Tatobity i Žlábek, tedy oba naše katastry, ovšem vedla by jižní stranou, kde není zástavba. Centru obce by se vyhnula,“ popisuje starostka Tatobit Lenka Malá.

Přeložka by navíc ze současné silnice protínající obec odvedla veškerý tranzit. „Denně nám tu projede čtyři tisíce aut, včetně těžkých náklaďáků, a silnice podle toho vypadá. Když napadne sníh, náklaďáky ve Žlábku uváznou a jsme odříznutí od světa. Nová silnice by tohle řešila,“ míní starostka.

Turnov potřebuje obchvat

Nejvíc za nový sedmikilometrový úsek lobbuje patnáctitisícový Turnov. Město neexistujícím obchvatem na Semily trpí, veškerá auta projíždějí centrem. Starosta Turnova Tomáš Hocke chce přesvědčit ostatní dotčené obce, aby návrh podpořily.

„Většina starostů, jejichž katastrem má vést jakákoliv silnice, má logicky ryze obranářský reflex, nikdo ji nechce. Já to chápu. Ale takhle by se nepostavilo nic. Je třeba hledat kompromisy. Je třeba si přiznat, že peníze na pouhý obchvat Turnova kraj mít nikdy nebude, takže pokud nevyužijeme plánovanou spojku s navrhovanou I/35, mohli bychom za 20 let stále jezdit po současných silnicích,“ varoval Hocke.

Nová silnice by podle něj pomohla nejen Turnovu, ale celému Semilsku, Lomnicku a Jilemnicku, které by získaly kvalitní spojení s východními Čechami a Moravou. „Důkaz, že dobré napojení na silniční síť je pozitivum, dává samotný Turnov, který má průmyslovou zónu a dostatek pracovních míst,“ uvedl starosta.

S tím souhlasí i hejtman. „Napojení Semilska je dlouhodobý problém, po jehož řešení region volá už hodně dlouho,“ řekl Půta.

Napojení Semilska na silnici I/35 by vedlo po sedmikilometrové silnici...