Cyklostezka v centru Liberce.

Cyklostezka v centru Liberce. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Jsme bez peněz, na cyklostezky zapomeňte, vzkazují z liberecké radnice

  • 11
Liberec zápasí s více než dvoumiliardovým dluhem a nové cyklostezky jsou zcela ve stínu boje o holou existenci divadel, zoologické a botanické zahrady nebo sportovních klubů. Nejsou peníze, slyšel nizozemský velvyslanec, když při nedávné návštěvě Liberce vyzval náměstka Jiřího Šolce, aby nové stezky pro cyklisty podporoval.

S rovinatým Nizozemskem, kde cyklistikou žije celá země, se horský Liberec měřit nemůže. Ale pokulhává i za ostatními krajskými městy. "Kvůli chybějícím cyklostezkám nás lidé kritizují," přiznává náměstek primátorky Jiří Šolc. "Ekonomická situace města je těžká, ale snažíme se dělat z nemožného možné."

Dluhy, do nichž dostala Liberec v minulých letech především ODS, brzdí rozvoj cyklistiky paradoxně v období, kdy radnici ovládá nová politická garnitura, složená z ČSSD, strany Liberec občanům, Unie pro sport a zdraví a bývalých členů Věci veřejných.

A hlavně náměstkem primátorky je člen Unie pro sport a zdraví (USZ) Jiří Rutkovský, dlouholetý funkcionář sdružení Cyklisté Liberecka. "Bylo pro mě snadnější tlačit na radnici, když jsem byl v roli představitele občanského sdružení, než když se teď musím domlouvat jako náměstek se svými kolegy," konstatoval Rutkovský.

Podle něj se alespoň podařilo dokončit projekt na další úsek jediné cyklostezky, která se ve stotisícovém městě nachází. Zatím vede z centra k jízdárně v Pavlovicích.

Cyklisté by mohli jezdit v protisměru, navrhuje předseda

Další kus cyklostezky se potáhne vedle čistírny odpadních vod a vyústí naproti tunelu pod výpadovkou na Děčín. Naváže tak na cyklotrasu směrem na Machnín, Chrastavu a do saského pohraničí. Kdy ji ale zchudlá radnice vybuduje, není zatím jasné.

"Chápeme, že zadluženému městu scházejí na nové cyklostezky peníze, ale v Liberci by se dalo udělat hodně muziky i za málo peněz," prohlásil předseda Cyklistů Liberecka Pavel Matějka.

Šolc naznačil, jak cyklisty vysvobodit z nebezpečného sevření husté automobilové dopravy. "Ve Františkově jsme vybudovali smíšený chodník pro pěší i pro cyklisty," konstatoval náměstek.

Rovněž Matějka smíšeným chodníkům fandí. "Na mnoha místech Liberce by však bylo lepší udělat pruhy pro cyklisty na krajích ulic," uvedl Matějka. "Například třída Milady Horákové je pro pruhy široká dost, zatím se tam ale objevily jen izolovaně. A tak je cyklisté příliš nevyužívají.

Ani primátorka není proti dalším stezkám

"Řada velkých ulic by se pro kola hodila, zužují je však zaparkovaná auta. Pruhy pro cyklisty tak nemohou být například na Husově ulici. Matějka by na místě městských úředníků pustil cyklisty také do pěších zón a na náměstí a do protisměru v jednosměrných ulicích.

"Cyklistům by se mnohem lépe jezdilo například v oblasti mezi libereckou nemocnicí a tramvajovou tratí do Lidových sadů," poznamenal Matějka. "V Pardubicích radnice upravila cyklistický provoz ve městě vyhláškou, v Liberci ale chybí vůle k experimentům a ke zdravé míře rizika."

Liberecká primátorka Martina Rosenbergová se proti novinkám pro cyklisty nestaví. "Musí ale být bezpečné. Jak pro ně, tak i pro chodce a řidiče aut," říká.