Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedení Liberce obrací. Zastaví kácení aleje lip na oblíbeném bulváru

  8:40aktualizováno  8:40
Liberec zastaví kácení stoleté lipové aleje na oblíbeném bulváru, Masarykově ulici. Nové vedení radnice se totiž rozhodlo zrušit projekt za 5,6 milionů korun, který počítal s kompletní obnovou stromořadí. Padnout mělo na 120 lip. Místo projektu nechá město vypracovat nový posudek zdravotního stavu.

Masarykova ulice patří k vyhlášeným bulvárům Liberce. O kácení zdejší aleje se vedly emotivní spory. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Město chce zatím jen zjistit, jestli se zdravotní stav stromů s postupem času zhoršuje. Případně jen stabilizuje koruny a zajistí tak lepší odolnost stromů například vůči větru.

„Máme informace, že stromy jsou schopny při stabilizačních opatřeních dál fungovat jako celá alej,“ zmínila Karolína Hrbková, náměstkyně pro územní plánování, veřejnou zeleň a životní prostředí (Změna pro Liberec).

Na třinácti stromech město provede tahové zkoušky a nechá vypracovat další posudek zdravotního stavu letitých stromů. Zopakuje je soudní znalec a arborista Jaroslav Kolařík, který hodnotí stav lip už od roku 2012. Ke stavu stromů se už vyjadřovaly tři posudky.

„Není možné ignorovat závěry v minulosti provedených tahových zkoušek a závěry z odborných posudků, ve kterých stojí, že v aleji došlo k poškození kořenů u většiny stromů, že stromy vykazují napadení dřevokaznými houbami a u většiny je snížená jejich stabilita. Proto jsme učinili další krok k tomu, abychom stromy zabezpečili proti samovolnému pádu, aniž bychom museli obnovit celou alej,“ dodala Karolína Hrbková.

Liberečanům se kácení příliš nezamlouvalo

„Nicméně i posudky prokázaly, že většina stromů není v havarijním stavu a výhledově mají před sebou ještě minimálně dvacet let,“ doplnila Hrbková.

Liberec s plánem na vykácení aleje přišel už na přelomu tisíciletí. Mezi obyvateli se zvedla vlna nevole, a lípy zůstaly.

Záměr na vykácení lip předchozím vedením radnice se nesetkal s aplausem ani před dvěma lety. Například tehdejší opoziční zastupitelka Zuzana Tachovská poukázala na to, že město chce jít cestou nejmenšího odporu. „Sahá ke kácení místo toho, aby se snažilo o záchranu stromů,“ uvedla.

Kvůli chystanému drastickému zásahu do historické tváře bulváru se město snažilo Liberečany od začátku vtáhnout do projektu. Kromě anket v okolí Masarykovy ulice připravilo i výstavu o historii, současnosti a budoucnosti stromořadí.

Došlo i na přednášky odborníků pro obyvatele. „Jsem rád, že alej celá nepadne. Tehdy mě ani nejednoznačné posudky prezentované na besedě nepřesvědčily. Pokud by se město o stromy kvalifikovaně staralo, určitě by mohly dál růst. Je to jako se starými budovami, které se běžně rekonstruují,“ domnívá se Liberečan Stanislav Vohlídal, jenž se o budoucnost aleje zajímal.

Stromořadí vysadili na konci 19. století

Stromořadí bylo původně vysázeno na konci 19. století ve čtyřech řadách. Alej se ale kvůli rozvoji dopravy postupně kácela, až zůstalo přes 120 stromů. Utrpěly při rekonstrukci tramvajové trati v minulém století, poškozuje je i zimní solení. Posudky také zjistily, že stromy jsou napadeny dřevokaznými houbami. Některé stromy už také spadly, obešlo se to ale bez zranění.

Minulé vedení města plánovalo kácení aleje po etapách, obnova měla trvat tři roky. V plánu bylo přesazení osmi stromů a vysazení 130 nových lip. Několik stromů také bylo pokáceno. Město ale na projekt nedostalo dotaci.

O dalším postupu ještě město nerozhodlo. Náměstkyně Hrbková například zastává variantu obnovy po etapách, které ale budou od sebe vzdáleny tři roky až pět let.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sedmihorské léto pořádá Jitka Maděrová s Josefem Šormem. Z jednodenního...
Dvorek v Českém ráji přitahuje legendy. Po Smokie zahraje Paddy Kelly

Nenápadný dvorek na dohled od Trosek působí dojmem, že se tu o víkendech konají leda svatby. Pod rozměrnou pergolu ale každý rok jezdí hudební a divadelní...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Hlavní vjezd do areálu jablonecké nemocnice.
Jablonec chce pavilon intenzivní medicíny, poradí si i bez slíbené dotace

I když stát letos nepošle padesátimilionovou dotaci, Jablonec chce stavět nový pavilon intenzivní medicíny. Peníze je město připraveno dát i ze svého rozpočtu.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.