Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protesty proti kácení zabraly. Aleje na Frýdlantsku zvítězily nad silnicemi

  12:45aktualizováno  12:45
Bojovníci za zachování tradičních alejí na Frýdlantsku, které měly padnout kvůli obnovám silnic druhých a třetích tříd, mohou jásat. Z původně pěti vytipovaných alejí nakonec pokácí jen jednu, protože je ve špatném stavu. Navíc se vysadí patnáct set nových stromů.

Zbyněk Vlk, který bojuje za záchranu alejí na Frýdlantsku. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Máme pocit, že se podařilo dosáhnout maxima možného, oceňuji i vstřícnost kraje ke kompromisům. Dohromady bude zachováno 330 vzrostlých stromů,“ zmínil Zbyněk Vlk z iniciativy Zachraňme aleje.

„Nebojovali jsme o stromy, co jsou v lesních úsecích a kde nedojde ke krajinářské škodě. Nemohli jsme ani bojovat o stromy u mostů a propustků, které se budou rekonstruovat, protože nutné výkopy by jim stejně zničily kořeny. Asi sedmdesát stromů padne i ze zdravotních důvodů, aby nebyly nebezpečné,“ dodal Vlk.

Na začátku chtěl kraj vykácet celkem 900 stromů včetně pěti alejí, které tvoří nedílnou součást krajinného rázu Frýdlantska. Proti tomuto plánu se ale postavila zmíněná iniciativa. Petici podepsalo do současnosti na dva tisíce lidí.

Jenže zastánci kácení a rozšiřování silnic argumentovali bezpečností. Kvůli stromům u silnic totiž už vyhaslo několik lidských životů. A také tím, že by mohl padnout celý česko-polský projekt Od zámku Frýdlant k zámku Czocha za 270 milionů korun, který s potřebnou obnovou a rozšířením silnic počítá.

Kvůli hledání kompromisu se scházela také pracovní skupina. A poslední jednání mezi zástupci kraje coby investora, měst a obcí, ochránců přírody, ale i krajských silničářů, projektantů a iniciativy Zachraňme aleje přineslo řešení přijatelné pro všechny.

Padne jen Kočárová alej

„V každém úseku jsou v tuto chvíli jasně popsány stromy, které lze zachovat, i stromy, které obnově silnic ustoupí,“ řekl starosta Frýdlantu Dan Ramzer.

Zachovány zůstanou aleje mezi Dolní Řasnicí a křižovatkou s novoměstskou silnicí, alej, která vede kolem Kunratic směrem z Frýdlantu na Bogatyni. A řada kratších úseků třeba v Celní ulici v Novém Městě nebo u Srbské.

Zůstane i alej mezi Novým Městem pod Smrkem a Horní Řasnicí. Toto stromořadí má historický název Kapesníčková alej. Přestože se tam původně počítalo s rozšířením silnice na čtyři metry, což by znamenalo kácení, alej nakonec nezmizí. Silnice tak zůstane široká jen tři a půl metru.

„Vyhýbání aut se v tomto úseku bude řešit vytvořením výhybny na místě stromu, který je nemocný a bude muset jít k zemi. V dalších částech úseku pak rozšíření silnice nic nebrání,“ dodal starosta Ramzer. S další výhybnou se počítá také na úzké silničce v Srbské.

Padne jen tak zvaná Kočárová alej mezi Raspenavou a Krásným Lesem. Především kvůli jejímu špatnému stavu. „Bude vykácena celá a na jedné straně nahrazena vysázením nové aleje,“ dodal Ramzer. V první fázi se nové stromy objeví jen na levé straně ve směru od Raspenavy.

S alejí se chtějí pietně rozloučit

„Jednali jsme s majiteli pozemků. Vlastník na levé straně je ochoten nám pozemek poskytnout k výsadbě nové aleje v dostatečné vzdálenosti od okraje silnice. Případná druhá strana zatím naráží na nesouhlas majitele tohoto pozemku. Věřím ale, že prostor pro jednání ještě je,“ zmínil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Kočárová alej se stala symbolem snahy o záchranu frýdlantských stromořadí. Je také nominována do letošní ankety Alej roku. „Věděli jsme, že tuto alej bude nejtěžší zachránit. Tím, že to bylo ‚vlajkové‘ stromořadí naší iniciativy, pomohlo zachránit ty ostatní. Svým způsobem nám to připadá jako symbol,“ říká k aleji Zbyněk Vlk. Pomyslný hold jí lidé podle Vlka mohou složit tím, že jí pošlou hlas do soutěže.

„Mohl by to být výraz poděkování za to, že tu s námi sto čtyřicet pět let byla, že dávala stín našim krokům i krásu naší krajině. Bylo by to důstojné rozloučení s těmito 185 krásnými, majestátními jasany, které tu za nás dýchaly, dávaly nám kyslík a pohlcovaly oxid uhličitý, prach a kouř z aut... Ať už vyhraje, nebo prohraje, chtěli bychom se s ní pietně rozloučit kulturní akcí,“ dodal Vlk.

Utvořená pracovní skupina se bude scházet dál. Bude dokumentovat stav ostatních stromořadí, vytipuje také nejvhodnější místa pro osázení. Počítá se s tím, že se nově na Frýdlantsku vysadí 1 500 nových stromů. Patrně se tak podaří obnovit i další zanedbané aleje.

Liberecký kraj by do budoucna mohl na obnovy alejí přispět. „Důsledkem neošetřování stromů v minulosti je nynější stav alejí. Mimo jiné by měl vzniknout manuál, jak postupovat při obnově alejí na Frýdlantsku a v krajině,“ řekl starosta Frýdlantu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Sedmnáct zlatých investičních mincí s vyobrazením rakousko-uherského císaře...
Za zlatý poklad nalezený při sekání trávy dostala žena přes dvě stě tisíc

K tomu, abyste našli poklad z dávných časů, stačí někdy opravdu málo – třeba jít posekat trávu na zahradě. Tak, jako to udělala před dvěma lety Alena...  celý článek

Provozovatelé druhého největšího větrného parku v zemi doufají, že už v říjnu...
Druhý největší větrný park se už tyčí u hranic, stavbu zpomalily bouřky

Obzor směrem k polským hranicím se proměnil. Nad Václavicemi už stojí všech třináct nových věží větrné elektrárny. Skončila hrubá stavba druhého největšího...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.