Pokud se skutečně podaří pozemky získat, rýsoval by se i nový obzor pro turistický rozvoj celé oblasti. V myslích nadšenců stále dříme touha obnovit alespoň část jedinečné trati a vozit po ní o víkendech výletníky. Z části by zase mohla vzniknout cyklostezka podobná oblíbené stezce z Kamenického Šenova do České Lípy.
Mikroregion Frýdlantsko o trať usiluje už jedenáct let. „Na schůzce na Správě železniční dopravní cesty nám bylo přislíbeno, že celá věc půjde do správní rady a bude se jednat o bezúplatný převod na Mikroregion, což je zatím největší posun za dobu, co o trať usilujeme,“ má radost starosta Heřmanic a předseda Mikroregionu Frýdlantsko Vladimír Stříbrný.
K získání pozemků ovšem ještě vede dlouhá cesta. Po správní radě Správy železniční dopravní cesty se musí vyjádřit ministerstva dopravy, financí a pro místní rozvoj. O bezúplatném převodu, o který Mikroregion usiluje, bude nakonec rozhodovat vláda.
Bývalá trať nemusí být jen cyklostezkou
Starosta Stříbrný věří, že se ledy pohnou a do dvou let by mohly pozemky patřit Mikroregionu. „Bohužel jsme už prošvihli jedno plánovací období, když jsme na to chtěli využít peníze z Evropské unie. Byl bych nerad, kdybychom prošvihli i další. Pro nás by vybudování cyklostezky se zajímavým příběhem i obnova části trati měly velký význam pro další rozvoj Frýdlantského regionu,“ uvedl Vladimír Stříbrný.
Z bývalé tratě by se nemusela stát jen cyklostezka. Počítá se s ní i v souvislosti s případnými povodněmi jako se suchým poldrem. Poskytla by i nezbytné přístupové cesty, které voda nedokáže zaplavit.
Ale především by mohla splnit sen mnoha železničních nadšenců. Počítá se s částečným obnovením provozu. Alespoň v části katastru Frýdlantu. Obnova celé původně deset a půl kilometru dlouhé tratě až do Heřmanic už dnes podle Vladimíra Stříbrného není pro velkou finanční náročnost reálná. Chybí koleje, zapotřebí by byly i opravy v řádu desítek milionů korun.
„Obnova tratě by byla jedinečnou propagací regionu. Úzkorozchodné tratě stejného typu jsou v republice jen čtyři. Peníze by šly určitě sehnat,“ zmínil Ladislav Crha, místopředseda spolku Frýdlantské okresní dráhy. Skutečnost, že Mikroregion nepočítá s obnovou celé tratě ho mrzí. „Je to škoda. Dala by se spojit i s původní tratí přes německé území. Ještě chceme bojovat.“
V bývalé výtopně je železniční muzeum
Spolek v bývalé výtopně ve Frýdlantu provozuje železniční muzeum. Mimo jiné vlastní funkční typ původní lokomotivy, která na trati jezdila ve 40. a 50. letech. Má i několik vagonů.
„Pokud by převod pozemků dopadl dobře, budeme nadále spolupracovat se Spolkem Frýdlantské okresní dráhy a chceme jim pomoci zachovat kousek Heřmaničky,“ zmínil starosta Frýdlantu Dan Ramzer. I podle něj by obnova provozu znamenala pro město další turistický magnet.
Provoz na trati byl zastaven 13. ledna 1976. O status dráhy Heřmanička přišla až v roce 1984.