Tramvaj v centru Jablonce nad Nisou na počátku minulého století.

Tramvaj v centru Jablonce nad Nisou na počátku minulého století. | foto: Jablonecké kulturní a informační centrum

Před 50 lety zmizely z centra Jablonce tramvaje. Vozily i uhlí

  • 12
Sejdeme se na Mírovém náměstí, přijedu tam tramvají. Věta, při které si mladší generace Jablonečanů zaťuká prstem na čelo, ztratila svoji pravdivost před 50 lety. Ve sněhové kalamitě 31. března roku 1965 totiž naposledy zacinkaly tramvaje v centru Jablonce nad Nisou.

Město přišlo navždy o jednu ze svých atrakcí - elektrickou dráhu mezi rychnovským nádražím a konečnou v Janově nad Nisou u hotelu Praha. Navždy? Možná ne, diskuze o návratu tramvají do středu Jablonce stále trvají.

„Tramvaje na trase z Rychnova přes Pulečný a Kokonín do Jablonce a dále přes Mšeno a Rýnovice do Janova spolehlivě sloužily celých šedesát pět let včetně krušných zimních období. Často bývaly jediným dopravním prostředkem, který fungoval i v největších mrazech a přívalech sněhu,“ říká člen dopravní komise při jablonecké radnici a skalní fanoušek železniční dopravy Viktor Liška.

Zajímavé je, že zahájení provozu na trati proběhlo v zimě. Bylo to 7. února 1900.

Kolejové spojení s Rychnovem bylo pro Jablonec klíčové, neboť sloužilo nejen osobní, ale po mnoho let i nákladní dopravě. Tramvají se přepravovala také pošta.

„Řada jabloneckých podniků a továren po celé trase byla napojena na tramvaj vlastními vlečkami. Nákladní doprava fungovala ještě i po druhé světové válce a zanikla až začátkem padesátých let,“ uvádí Liška.

Tramvají se vozilo i uhlí

„Pamětníci si možná ještě vzpomenou přepravu uhlí z Rychnova do plynárny v Kokoníně a doložena je i přeprava z Brandlu do dopravního podniku v Pražské ulici již po nově budované trati do Liberce.“

V polovině 60. let minulého století převládl v Jablonci názor, že tramvaje jsou přežitek a mají být zrušeny. Na výše zmíněné lince označené číslem jedna tramvaje vystřídaly autobusy. „Tehdejší jablonecký dopravní podnik dokonce navrhoval zrušení tramvají i na trase do Liberce. K tomu ale naštěstí nedošlo,“ dodává Liška.

Již několik let se ale pravidelně vynořují a zase zanořují hlasy, aby tramvaj opět kroužila po městě. Velkým propagátorem této varianty je dopravní specialista a opoziční politik Jindřich Berounský.

Plány na obnovu tratí do Mšena nebo Rychnova jsou passé, ale po zbourání domu Musilových na bulváru 5. května se náhle nabízí, že by tramvaj nekončila na točně u městských lázní, ale přes ulici Budovatelů by dále pokračovala na 5. květen a odtud by odbočila na autobusové nádraží.

V jakémsi zkušebním provozu nyní při roční výluce tramvají mezi Jabloncem a Libercem zajíždí na autobusové nádraží náhradní autobusy. Navíc prodloužení tramvajové trati od konečné u bývalých lázní na autobusové nádraží zapracovala architektonická kancelář SAUL, která připravuje podklady k novému územnímu plánu města.

„V současné době je tramvaj do centra města otázkou nové politické reprezentace a politické vůle. Lze využít evropských prostředků na smysluplnou investici, kterou ocení další generace a především bude živou vodou pro město, které si kvalitní veřejnou dopravu evropského formátu zaslouží,“ uvedl loni Berounský.