Pan Prokeš si vyrazil na výlet do kopců okolo Semil. Porosty bledulí podél zdejšího Lékárenského potoka poničené nájezdy čtyřkolářů ho však šokovala.
"Neměl bych nic proti čtyřkolkářům, pokud na svých strojích přírodu neničí. Toto však ukazuje naprostou bezohlednost některých těchto 'sportovních' motoristů'," domnívá se Prokeš, který zanechanou spoušť vyfotografoval. Zdokumentoval tak hluboké koleje vyryté pneumatikami přímo v kobercích bledulí.
Potok se o něco níže vlévá v Hájích do Jizery. V malém údolí mezi Škodějovem a Roprachticemi je podle Prokeše bílo od bledulí v délce snad jeden a půl kilometru.
"Pokud se budeme k přírodě takto chovat, tak tu za chvíli nic nebude," říká trpce. Podle svých slov se chce obrátit na odbor životního prostředí Libereckého kraje, zda mohou takovému počínání nějak zabránit.
O řádění čtyřkolkářů vědí své i v Českém ráji. Podle zástupce vedoucího Správy CHKO Český ráj Aleše Hořeního za rozrytý terén může i narůstající počet půjčoven čtyřkolek.
Řidiči se vymlouvají na osobu blízkou
"Podobných případů evidujeme mnoho, o to hůř se ale dokazují. Řidiči čtyřkolek jezdí bez poznávací značky nebo se vymlouvají na osobu blízkou," líčí své zkušenosti Hoření.
"Pokud toho dotyčného hříšníka nechytnou na místě, těžko se jeho čin prokazuje," dodává s tím, že strážci CHKO jejich činnost nemůžou uhlídat.
V Českém ráji se s nájezdy čtyřkolkářů setkávají nejčastěji okolo obce Branžež. Vrásky na čele dělají ochranářům rovněž terénní motorky, a to v oblasti okolo Kozákova.
Příznivci motorismu mohou podle Hořeního v měkkém terénu zapříčinit erozi. Za zničení zvláště chráněných druhů rostlin hrozí dvacetitisícová pokuta. K ní však většinou nedojde, protože viník zůstane nedopaden. "Za šest let mého působení v CHKO bylo pokutováno do deseti čtyřkolkářů," podotýká Hoření.