"Chci ulevit D1. Vybudování R35 bude lepší než budovat na D1, já nevím, osm proudů. To by podle mého měla být klíčová priorita. Budu se o tom snažit přesvědčit i ostatní," uvedl ministr pro sobotní Lidové noviny.
Poslední vládní studie z letošního června počítá s takzvanou severní variantou silnice. Vítězná varianta kopíruje z velké části současnou silnici a dle předběžných propočtů by měla přijít asi na 20 miliard korun. Původně tu měla stát dálnice, nakonec se kvůli nižší vytíženosti dopravní tepny zvolila cesta rychlostní silnice.
Proti severnímu koridoru se ale vyslovila většina obcí na trase, a to včetně Turnova. Konalo se několik protestů, pod petice se v minulosti podepsalo přes deset tisíc lidí.
Odpůrci: současná silnice náporu aut bohatě stačí
"Pro nás je severní varianta nepřijatelná jako ta původní dálnice, protože my tady dvoupruhovou silnici I. třídy máme. Kapacita silnice není zcela využita, intenzita dopravy klesá a výstavba jakékoli další silnice je v tento okamžik naprosto neopodstatněná," komentovala vládní studii Martina Pokorná, turnovská zastupitelka za Stranu zelených, která je jedním z nejhlasitějších odpůrců chystané stavby.
Ekologové chtějí prosadit třetí, jižní variantu, která by stála podle odhadů necelých 15 miliard korun. Je ale dlouhá 64 kilometrů a podle bývalého vedení Libereckého kraje, které také severní variantu odhlasovalo, dopravu v kraji neřeší, protože vede středními Čechami. Ministerstvo dopravy ji nepodporuje a nepočítá s ní ani Středočeský kraj.
I když silnice přes Český ráj je zatím jen na papíře a v nejbližších letech se bagry do země nezaryjí, plány na ni přinášejí i další problémy. Pozemky, kudy by nová silniční cesta měla vést, jsou totiž zablokované a jejich vlastníci na nich například nesmí stavět.