"Řeší se problematika legislativní i problematika tarifů. Krajský radní pro dopravu si už vyzkoušel, jaké to je, když si nastoupíte v Polsku a zaplatíte část na polském úseku zlotými a pak zaplatíte znovu korunami. To jsou všechno věci, které se cestujícím nelíbí a vzájemné spolupráci nepomáhají," zmínila Stanislava Jakešová, jednatelka společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.
Připomněla, že potíž s dvojí měnou dnes není na trati z Liberce na Žitavu. A velmi se jí daří. "Cestujících tam přibývá. Byla bych ráda, aby to tak bylo i s Polskem," zmínila Jakešová.
Podle ní je jedním z důležitých bodů společného projektu napojení na další trasy do vnitrozemí.
Poláci mají velký zájem cestovat dál na Liberec, Poláci chtějí ve velkém také cestovat na Prahu. Pohodlně to ale zatím nejde.
"U některých vlaků se přestupuje v Kořenově, u některých v Harrachově, je to nesmyslné. Zapotřebí je na trati zajistit přímé vlaky. Záleží na dohodě s polskou stanou i na jednání s dopravci," zmínil dopravní specialista Českých drah Jindřich Berounský.
Na polské koleje také dnes nesmí komfortní a prostorné vozy Stadler. Pro tamní provoz jim chybí homologace. Pohodlné moderní vlaky by přitom podle Berounského přivedly další cestující.
"Je škoda, že jsou zatím vozidla vymezena jen na Jizerskohorskou železnici. Pokud Evropská unie projekt dotovala, měla by mít sama zájem na tom, aby měla i přeshraniční rozměr. Také tento legislativní problém zbývá vyřešit," upozornil Jindřich Berounský.
"Už teď trať využívá spousta lidí. K většině vlaků už máme přípoj. Pokud se podaří odbourat všechna omezení, bude to jen ku prospěchu všech. Cestovnímu ruchu by to určitě pomohlo," zmínila starostka Harrachova Eva Zbrojová.