Komplikaci tehdy způsobila kombinace teplot pohybujících se kolem nuly a vydatný déšť. Voda na trolejích zmrzla, kvůli závislosti na elektřině nemohly projet tramvaje ani trolejbusy a provoz v Brně byl zcela ochromený. Trvalo několik dní, než se plynulý provoz ve městě zcela obnovil.
Mazací tramvaj v ulicích Prahy lze sledovat živě zde |
Dopravní podnik se proto na podobnou situaci letos připravil.
„Novinkou je speciální technické zařízení na trolejbusu, které bude vzniku námrazy předcházet nebo jej výrazně eliminovat. Nemrznoucí směs se musí aplikovat v předstihu, takže hodně záleží na přesnosti předpovědi počasí, kterou nepřetržitě sledujeme,“ vysvětlil provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Jiří Valníček.
Podnik k tomuto účelu vyčlenil jeden zvláštní trolejbus s namontovaným zařízením, které na trolejové dráty nanáší nemrznoucí směs Fridex Eco. To se děje přes smyk trolejbusové botky na sběrači pomocí malých čerpadel.
„Zařízení prošlo přes náročný proces testování a je již Drážním úřadem schváleno do provozu,“ sdělil generální ředitel podniku Miloš Havránek.
Trolejbus tak na svůj první ostrý výjezd může vyjet ihned, jakmile předpověď počasí naznačí možné komplikace. Námrazou bývá nejčastěji ohrožena trolejbusová trať v úseku mezi Slatinou a Šlapanicemi, která vede mezi poli a zatěžuje ji silný vítr.
V Brně tramvaje s lištami, v Praze populární Tatra T3
Námrazu budou ale v Brně čistit také tramvaje. Dopravní podnik vybavil pět vozů srážecími lištami, které jsou umístěné na tramvajovém sběrači. Z vozovny pak vždy ráno vyjedou tyto tramvaje jako první, aby „uvolnily“ zamrzlé troleje dalších linkám.
Zároveň pak budou jezdit jako běžná součást celodenního provozu. Kvůli námraze je pro městskou hromadnou dopravu nejkritičtějším úsekem trať u Brněnské přehrady.
Protože prosincová kalamita postihla vloni také Prahu, tamější troleje od začátku listopadu brázdí dvě mazací tramvaje, která na trolejové vedení nanáší taktéž nemrznoucí směs. Pojem mazací tramvaj je v hlavním městě velmi populární hlavně díky tramvaji Tatra T3 z roku 1962.
Cestující nevozí, je oranžová, má svou vlastní píseň a na Facebooku už jí fandí skoro osm tisíc lidí (více naleznete zde).