Lidl se na první místo dostal už s výsledky hospodářského roku končícího 29. února 2020, když zvýšil tržby o deset procent na přibližně 63,6 miliardy korun. A podle odborníků si pozici upevňoval i v následujících měsících.
„Lidl má celkově jiný koncept. Sortiment má z většiny složený z vlastních značek a unikátní jsou jeho ’akční týdny’ věnované konkrétním tématům, jak v potravinách, tak ve spotřebním zboží. Také se intenzivně věnuje reklamě. S takovou razancí na trhu nikdo jiný nepracuje. Výsledkem je, že v Lidlu zákazníci vidí unikátní kombinaci nízké ceny a vysoké kvality, a to ještě ve spojení s unikátním sortimentem, který ostatní obchodníci nenabízejí,“ vysvětluje Zdeněk Skála z agentury Skála a Šulc, která se maloobchodu věnuje.
Řetězec i během koronavirové ekonomické krize investoval do modernizace prodejen a otevírání nových. „Loni jsme otevřeli devět prodejen v nových lokalitách a osm nových prodejen, které vznikly po demolici původního objektu. Portfolio našich prodejen pravidelně modernizujeme, přičemž vyhodnocujeme i stav jednotlivých technologií a realizujeme případné výměny,“ doplňuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Podle něj prodej nových regionálních potravin, komunikační kanál Lidl Plus, ale i platbu stravenkami v závěru roku přijali zákazníci pozitivně. Společnost chystá i další inovace, například rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily, k současným deseti má přibýt dalších dvacet.
V těsném závěsu žebříčku tržeb je Kaufland. I ten v loňském roce investoval do modernizace svých prodejen a vybavil je technologiemi, které urychlují a usnadňují proces nakupování. Samoobslužné pokladny a skenery doplnila mobilní aplikace K-Scan, která je k dispozici na téměř čtyřiceti prodejnách. „Výhodou K-Scanu i expresních pokladen je nejen úspora času a pohodlí během nakupování, ale také možnost nakoupit bezkontaktně,“ doplňuje Renata Maierl, mluvčí Kauflandu.
V únoru 2020 dále řetězec představil věrnostní kartu Kaufland Card, s níž se zákazníci dostanou k akčním nabídkám na míru. Podle mluvčí mají kupující o tuto zájem, letos v lednu evidoval Kaufland 1,5 milionu registrací.
Za vedoucí dvojkou příliš obratově nezaostávají ani Albert, Tesco a další konkurenti. Billa zahájila expanzi do menších měst a obcí a v prosinci představila svůj nový formát menší prodejny . Koncept malých prodejen zahájil také Albert se svým brněnským obchodem Albert Fresh. Společnost Tesco zase sází na doručení online nákupů se službou Tesco Zásilka.
Český trh patří v rámci Evropy k těm nejméně koncentrovaným, v málokteré zemi lze najít tak velký počet obchodních sítí a tak ostrou konkurenci.Ta je také jedním z motorů, který na českém trhu podporuje jeho rychlou modernizaci. Zákazníkům široký výběr prodejen vyhovuje, podle průzkumu průměrný český nakupující pravidelně střídá prodejny nejméně tři řetězců.
Hypermarkety (celkem) | Kaufland, Albert, Tesco, Globus | 29% |
---|---|---|
Diskontní prodejny (celkem) | Lidl a Penny | 23% |
Supermarkety (celkem) | Albert, Billa, Tesco | 13% |
Méně nákupů, větší objem
Během minulého roku se viditelně proměnilo chování zákazníků. Jsou opatrnější a více přemýšlejí o tom, co pořídit. Snížila se frekvence nákupů, naopak se zvýšila výše průměrné útraty. „Ceny potravin přitom v roce 2020 vzrostly. Slevové akce tak fungují stále, mimo jiné i v důsledku růstu cen potravin a především aktuálního posílení ekonomických aspektů nákupu a obav z vývoje finanční situace,“ dodává Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind.
Mění se také priority zákazníků. Lidé se víc zajímají o své zdraví a upřednostňují zdravější stravování i životní styl, nové trendy v potravinách či životní prostředí. „Víc lidí řeší etický chov hospodářských zvířat, hospodaření s plasty, ekologii a ochranu přírody a další související témata. Patrně to kromě dlouhodobé změny hodnot souvisí s nedostatkem vody v minulých letech, s rozpadem smrkových lesů vlivem kůrovce a podobně,“ říká Zdeněk Skála.
Přeliv zákazníku do online sféry
E-shopy loni utržily 196 miliard. Na odbyt šly knihy i intimní pomocníci |
Velkým trendem minulého roku se staly online nákupy, které si často vyzkoušeli i ti, kteří se jim dříve bránili. Přes české e-shopy tak loni proteklo téměř 200 miliard korun, o 50 miliard více než v roce 2019.
I klasické „kamenné“ obchody tak musejí posilovat svou přítomnost v digitálním prostředí. „Většina retailerů si toho je vědoma a je již v tomto směru velmi aktivní. Letos nás tedy čeká pokračující prolínání offline a online prostředí a do budoucna bude stále složitější oba světy obratově odlišit,“ doplňuje Tomáš Drtina.
% nakupujících | |
---|---|
Lidl | 56 |
Kaufland | 45 |
Albert | 38 |
Penny | 36 |
Tesco | 23 |
Billa | 23 |
zdroj dat: studie Shopper Review agentury Skála a Šulc